Onderzoeksbureau Motivaction en HPB | Het PR Bureau werken samen en brengen het belang van de maatschappelijke rol van bedrijven bij het Nederlandse publiek in beeld. Deze maand starten zij een grootschalig onderzoek naar de vraag hoe consumenten het belang van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoord ondernemen zien. Ook wordt aangetoond hoe het duurzame gedrag van Nederlanders is veranderd door de jaren heen en welke van de internationale ‘Sustainable Development Goals’ zij het belangrijkst vinden en waarom.

De resultaten bieden bedrijven haarscherp inzicht in hoe het staat met hun maatschappelijke imago en welke stappen zij kunnen zetten op het gebied van duurzaam ondernemen. Voor het onderzoek wordt gebruikgemaakt van de Maatschappelijke Impact Monitor (MIM), waarmee Motivaction al sinds 2009 de maatschappelijke impact van bedrijven in relatie tot de merkvoorkeur van consumenten onderzoekt.

Betekenisvolle bedrijven worden beter gewaardeerd

Jacqueline Bosselaar, oprichtster en CEO bij HPB | Het PR Bureau, zegt: “We zijn trots om samen met Motivaction de drijfveren van Nederlanders op dit vlak inzichtelijk te maken. Wat verwachten zij van bedrijven en waar letten zij nu op? De interesse van consumenten in maatschappelijke initiatieven neemt enorm toe maar ze zijn kritischer dan ooit op relevantie, impact en passendheid bij het merk. Eerdere onderzoeken tonen aan dat bedrijven met een oprechte maatschappelijke betekenis een hogere merkwaarde hebben en sneller groeien dan bedrijven die dat niet hebben. Wat ons betreft zijn purpose gedreven organisaties daarom de leiders van morgen.”

Gerard van der Werf, senior onderzoeker bij Motivaction, voegt daar aan toe: “De zorg voor mens, maatschappij en milieu is iets waar we allemaal verantwoordelijk voor zijn, vindt het Nederlandse publiek. Maar de een draagt daarvoor net iets meer verantwoordelijkheid dan de ander. Ruim 70% van Nederlandse bevolking vindt dat bedrijven in grote mate een bijdrage moeten leveren aan onze maatschappij en ons milieu. Hier liggen zowel kansen als uitdagingen voor alle organisaties in het land. Het moet vooral aansluiten bij de identiteit van het merk en de uitvoering moet herkenbaar en geloofwaardig zijn. Het is een ragfijn spel dat goed gespeeld moet worden. In combinatie met de vakinhoudelijke kennis van HPB helpt de Maatschappelijke Impact Monitor daarbij.“

Over het onderzoek

Sinds eind 2009 vraagt onderzoeksbureau Motivaction jaarlijks hoe Nederlanders het belang van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zien. De laatste meting vond plaats in 2021 onder ca. 1.750 respondenten uit het StemPunt-panel van Motivaction. Het online onderzoek is na weging representatief voor Nederlanders van 18 tot 70 jaar wat betreft opleiding, leeftijd, geslacht, regio en waardenoriëntatie. De resultaten van het komende onderzoek zijn naar verwachting deze zomer beschikbaar.