Vandaag de dag hechten steeds meer ondernemers waarde aan duurzaamheid. Tegelijkertijd wil je ook dat jouw merk zichtbaar is, en daar komt vaak ook promotiemateriaal bij kijken. Maar hoe zorg je ervoor dat je marketing niet ten koste gaat van het milieu? Gelukkig kun je ook een goede indruk achterlaten met milieuvriendelijk promotiemateriaal en duurzame relatiegeschenken!
Voorkom dat je naam bij het afval belandt
Het belangrijkste is dat jouw promotiemateriaal en relatiegeschenken niet direct bij het afval belanden. Kies het liefst voor herbruikbare spullen, zoals herbruikbare waterflessen met logo. Omdat de ontvanger hier daadwerkelijk iets aan heeft, is de kans klein dat het promotiemateriaal bij het vuilnis belandt. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar zorgt er ook voor dat relaties continu aan je bedrijf herinnerd worden. Dit kan de merkherkenbaarheid en loyaliteit vergroten. Herbruikbare artikelen zijn dus niet alleen beter voor het milieu, maar ook effectiever als promotiemateriaal.
Waterflessen zijn slechts een voorbeeld
Uiteraard zijn de waterflessen slechts een voorbeeld. Er zijn veel duurzame producten die je kunt laten bedrukken om als promotiemateriaal te gebruiken. Vind je het belangrijk dat je relatiegeschenken en promotiemateriaal zo duurzaam mogelijk zijn? Kies dan voor producten waar de ontvanger daadwerkelijk iets aan heeft. Daarnaast is het van belang dat de materialen zelf ook milieuvriendelijk zijn.
Hoe nuttiger het artikel voor de ontvanger is, hoe langer het product gebruikt zal worden. En dat is beter voor het milieu en voor je eigen marketing. Zorg er daarom voor dat je promotiemateriaal goed op jouw bedrijfsidentiteit en de doelgroep aansluit.
Herbruikbare tassen in fysieke winkels
Heb je een fysieke winkel? Dan zijn bedrukte tasjes vaak een goede manier om je merk te promoten. Je kunt echter beter geen plastic tassen gebruiken, aangezien deze vaak weggegooid worden na gebruik. In plaats daarvan kun je herbruikbare draagtassen te bedrukken. Deze tassen zien er fraai uit en zijn erg stevig, waardoor je klanten ze nog een lange tijd kunnen gebruiken. En dat zorgt er ook weer voor dat jouw merk voor veel meer mensen zichtbaar wordt.
Conclusie
Milieubewuste marketing is niet alleen goed mogelijk door voor herbruikbare artikelen te kiezen, het is ook nog eens beter voor je naamsbekendheid. Alhoewel de producten vaak iets duurder in aanschaf zijn dan wegwerpartikelen, is het zeker de investering waard. Zorg ervoor dat de producten goed aansluiten op jouw doelgroep voor een maximaal effect.