Michel Wanner (Office Depot): “De 24-uurslevering is vaak niet duurzaam; hoe ga je hiermee om?”

Vandaag besteld, morgen in huis. Dit is het credo van de gemiddelde webshop en zorgt voor een ultiem gemak voor de klant. Bij Office Depot zijn we daar niet anders in en leveren we standaard bestellingen meestal de volgende dag. Maar hoe verhoudt deze ‘morgen in huis’ belofte zich tot de trend duurzaamheid. Ben je wel een duurzaam bedrijf als je een verzending binnen 24 uur garandeert? Hoe ga je als bedrijf hiermee om?

Als het gaat om duurzaam handelen, is alles een stuk transparanter geworden. Denk aan de logo’s op producten, zoals de toevoeging ‘bio’ of CO2-neutraal’. Hierdoor weten we, in grote lijnen, wat de impact van het product of de dienst is op de aarde. Het vormt feedback op ons handelen. Hierdoor is het tegenwoordig gemakkelijker om duurzame keuzes te maken, maar dat betekent niet dat je alles (in een keer) kunt verduurzamen. Een organisatie moet keuzes maken hierin; zoals bijvoorbeeld: wil ik snel of duurzaam leveren?

Wat verduurzaam je en wat niet?
Wat voor aspecten je binnen je bedrijf wel of niet verduurzaamt en welke prioriteit hebben, hangt samen met je propositie, het soort business en uiteraard je financiële middelen. Als je online boodschappen levert, zal die 24-uurs levering belangrijker zijn voor je business dan wanneer je schoenen verkoopt. Maar in het geval dat je niet duurzaam kunt transporteren, kun je wel je voetafdruk minimaliseren, bijvoorbeeld door je Co2-uitstoot te compenseren. Een manier om dit te doen is bijvoorbeeld het laten planten van bomen.

Wat betreft duurzaamheid zie je dat er steeds meer alternatieven komen om te compenseren, zoals CO2-neutraal leveren. Dat is bijvoorbeeld iets wat we binnen Office Depot doen via Climatepartner.

Inzicht in het meest duurzame moment van levering

Uiteindelijk is de afweging tussen de 24-uurs levering en duurzaam transporteren dus per bedrijf anders. Deze inschatting laten we over aan de klant zelf, hoewel we wel graag challengen. Het aanbieden van duurzame keuzes, zie je bij steeds meer bedrijven terugkomen. Zo zie je bij webshops in de check-out bijvoorbeeld wat het meest duurzame moment is om je pakketje te leveren. Door de keuze voor een duurzame levering bij klanten neer te leggen, laat je ze zelf de inschatting maken of een snelle levering nodig is of niet. Als klanten kiezen voor een duurzame levering dan biedt Office Depot verschillende opties aan. Denk aan het opsparen en bundelen van bestellingen, waardoor we bijvoorbeeld wekelijks in plaats van dagelijks leveren. Dit is naast duurzamer ook voordeliger dan meerdere keren op en neer rijden voor iedere bestelling. Grote bedrijven hebben soms wel vijftig medewerkers die afzonderlijk van elkaar bestellingen plaatsen. Maar wat de klant ook kiest, uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat de klant een oplossing krijgt die goed bij de business aansluit, dat is een randvoorwaarde voor het implementeren van houdbare duurzame oplossingen.

Michel Wanner, Sales Manager Business Development bij Office Depot

Dit artikel verscheen eerder op de website van Office Depot

Share Button