Metabolic en Cognizant hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om het duurzaamheidsaanbod te diversifiëren en te verbeteren. Door deze samenwerking worden klanten ondersteund om hun ecologische en sociale impact in de hele waardeketen te verbeteren, veerkracht op te bouwen, en nieuwe marktkansen te ontwikkelen.   Met deze samenwerking kunnen klanten ook beter hun duurzaamheidsverplichtingen omzetten in betekenisvolle acties, ondersteund door workflow- en automatiseringsstrategieën, datastructurering en digitale monitoring, cloudfundamenten, en platforms voor het delen van gegevens. 

Cognizant en Metabolic gaan samen met hun klanten werken aan het bepalen exn verbeteren van hun impact op koolstof, water, biodiversiteit en lokale gemeenschappen. Dit met behulp van de op wetenschap gebaseerde kaders van Metabolic voor klimaat en natuur, en de technologische roadmaps van Cognizant.

“Cognizant biedt met hun wereldwijde aanwezigheid en lokale uitvoering de gewenste technologische ondersteuning. Klanten worden door deze samenwerking nog beter begeleid bij het opstellen van een stappenplan om koolstofvrij te worden, circulaire bedrijfsmodellen te implementeren, en een geïntegreerde ESG-datastrategie te ontwikkelen”, aldus Eva Gladek, oprichter en CEO van Metabolic. “Onze samenwerking biedt een unieke kans om de missie van Metabolic uit te breiden en de wereldeconomie om te vormen tot een duurzame economie waarin mens en natuur floreren.”

“Organisaties worden geconfronteerd met de complexiteit van economische en geopolitieke instabiliteit, en de complexe omgeving van supply chains”, aldus Manoj Mathew, Global Lead for Sustainability, Cognizant. “Onze samenwerking met Metabolic richt zich daarom op het in kaart brengen van duurzaamheid via een gezamenlijke kennishub die gebruik maakt van datagedreven duurzaamheidsplanning, uitgebreide baselines en actiegericht trajectontwerp.”

Bewezen methode

In 2022 ontwikkelden Cognizant en Metabolic een datagedreven duurzaamheidsplan voor een wereldwijd voedingsmiddelen- en drankenbedrijf. Door middel van dit plan konden de duurzaamheidsinitiatieven van het bedrijf sneller worden gerealiseerd. Het project resulteerde in een uitgebreide emissiebasislijn en een uitvoerbare routekaart voor continue emissiereductie. Dankzij bijna real-time gegevensupdates via interactieve en gepersonaliseerde dashboards en een overzicht van de meest kosteneffectieve emissiereductie-initiatieven, kon de klant sneller stappen zetten naar een koolstofvrije organisatie.