Duurzame Omgeving

De missie van Maxeda wordt ondersteund door haar `A Passion to Serve’ filosofie. `Dienstbaar zijn’ dàt is het geheim van het succes van Maxeda. Dit betekent dat Maxeda het verschil wil maken voor al haar betrokkenen: haar klanten, haar mensen, haar leveranciers, haar investeerders en… het milieu. Daarom heeft Maxeda in 2008 een Duurzaamheidsprogramma ontwikkeld. Het is Maxeda’s doel een bijdrage te leveren aan een beter milieu door groepsbrede projecten te realiseren die leiden tot duurzame ecologische en maatschappelijke resultaten.

Tony DeNunzio, Bestuursvoorzitter Maxeda: “Bij Maxeda staat duurzaam ondernemerschap centraal. In al onze activiteiten proberen we een balans te vinden tussen winstgevende economische groei en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onze filosofie `A Passion to Serve’ is hierbij onze leidraad. Deze houdt in dat we voor al onze belanghebbenden waarde willen toevoegen. Onze winkelketens staan midden in de samenleving en we hebben hiermee invloed op het
welzijn van mens en milieu. Wij nemen deze verantwoordelijkheid dan ook serieus. Ik ben tevreden over de voortgang die onze winkelketens hebben geboekt in het realiseren van duurzame projecten.”

Maxeda heeft in 2008 een aantal stappen gezet om haar strategie op duurzaamheid verder vorm te geven. In elk onderdeel van de organisatie zijn initiatieven ontwikkeld die bijdragen aan een beter milieu. Er zijn projecten geïnitieerd om het energie- en brandstofverbruik te verminderen, het gebruik van papier en verpakkingen terug te dringen, recycling te stimuleren, groene producten onder klanten te promoten en om goede doelen te steunen.

Enkele voorbeelden van onze Duurzame Projecten

Energie
Ã?? De Bijenkorf introduceerde een `actief energie management systeem’ wat resulteerde in een totale energie besparing van 8%. Een totale CO2 besparing van
1.2 miljoen kg
Ã?? Praxis lanceerde een interne campagne en nam maatregelen om het energieverbruik terug te dringen. Dit resulteerde in een energiebesparing van 16%
Ã?? Het nieuwe distributiecentrum van Maxeda DIY in Willebroek heeft het grootste oppervlak aan zonnepanelen van de Benelux

Brandstof
Ã?? De succesvolle pilot van Hunkemöller om goederen per boot in plaats van per vrachtwagen te vervoeren, resulteerde in een CO2 besparing van 32% Ã?? Brico concentreerde haar transportactiviteiten door het samenvoegen van twee distributiecentra tot één centraal nieuw distributiecentrum. Hierdoor komen er naar verwachting circa 7.000 transportbewegingen per jaar minder op de weg

Papier & Verpakkingen
Ã?? Bij Brico, zijn in-store reclame materialen zoals A2 posters uit het winkelbeeld verdwenen. Dit heeft geleid tot een besparing van 25% aan papierverbruik Ã?? Sinds 2008, gebruikt Brico alleen nog maar recyclebare draagtassen die bovendien alleen op verzoek en tegen betaling door klanten kunnen worden aangeschaft
Ã?? M&S mode heeft vorig jaar 40.000 van haar `Green Bags’ verkocht die gemaakt zijn van 90% gerecycled materiaal

Recycling
Ã?? V&D en La Place hebben een succesvolle pilot gehouden om hun restafval te recyclen met als uitkomst dat 80% aan gescheiden afval haalbaar is. Dit zou een CO2 reductie van 1.7 miljoen kg opleveren

Groene Producten
Ã?? Praxis heeft een nieuwe, milieuvriendelijke vestiging in Roosendaal geopend Ã?? La Place ging door met het introduceren van meer duurzame producten zoals biologische huiswijnen met het `Max Havelaar’ fair trade keurmerk. 35% van haar productassortiment is nu duurzaam
Ã?? De Bijenkorf ontwikkelde een nieuw private label: `PURE’, een nieuwe collectie duurzame damesmode gemaakt van biologisch katoen Ã?? De Doe-Het-Zelf Groep van Maxeda heeft een beleid ontwikkeld om binnen 4 jaar meer dan 90% houtproducten van duurzame herkomst binnen haar winkelketens te verkopen

Goede Doelen
Ã?? Hunkemöller doneerde 125.000 euro aan het KWF Kankerbestrijding en ging door met de gezamenlijke strijd tegen borstkanker Ã?? De Bijenkorf steunde wederom `Stop Aids Now!’ door de verkoop van `Art Bags’ Ã?? Maxeda ondersteunt het Leger des Heils met retail kennis en expertise om zo bij te dragen aan de verwezenlijking van het doel een echte winkel te openen in 2009.