Magisch, dat was de B for Good Leaders’ Summit. Een bijeenkomst met 1,100 CEOs, ondernemers en andere leiders. Allemaal toegewijd om ‘business as a force for good’ te gebruiken. Wat we gemeen hebben? We begrijpen dat je verder komt als je samenwerkt. Dit waren drie van mijn favoriete voorbeelden die ik tijdens de summit hoorde. Ik hoop hoop dat ze jouw eigen reis richting duurzaamheid inspireren.

1. True Pricing bij Albert Heijn

Een doorbraak kan komen van een telefoontje. Van mens tot mens. Nadat Michel Scholte van het True Price Initiative een aantal keer in contact wilde komen met Marit van Egmond ontving hij zelf een telefoontje van Albert Heijn’s CEO. Kunnen we praten over het expliciet maken van de externe kosten van onze producten? En klanten laten kiezen of zij die sociale en milieu kosten willen compenseren? Ja, natuurlijk! Op 18 April zijn ze samen een experiment gestart bij 3 AH to go locaties.

Marit van Egmond Albert Heijn

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn

2. Fairphone en Tesla werken samen

Fairphone produceert de meest duurzame – en gebruiksvriendelijke – mobiele telefoons. CEO Eva Gouwens wil zo een alternatief bieden voor de grote telefoonmerken. Ze wil deze merken ook laten zien hoe het wel kan. Bijvoorbeeld door te werken aan ‘fairtrade’ praktijken voor kobalt, een belangrijke component in batterijen. Fairphone werkt daarbij samen met bedrijven zoals Tesla, Volkswagen en Google. Zij startten samen de Fair Cobalt Alliance. Duurzame telefoons maken? Het kan!

Eva Gouwens Fairphone

Eva Gouwens, Fairphone CEO

3. Patagonia en Albanië

Patagonia is koploper als het gaat om ‘corporate activism’. Beth Thoren vertelde hoe het bedrijf te werk ging om Europa’s laatste wilde rivier te beschermen: de Vjosa in Albanië. Patagonia bracht burger-initiatieven, bedrijven en overheden samen om regelgeving te maken die ervoor moet zorgen dat de rivier ook wild blijft. Om zo de 1,100 diersoorten te beschermen die in het gebied leven. En ook de 100.000 mensen wiens levensonderhoud, cultuur en levenswijze al eeuwenlang zijn verbonden aan de vrij stromende Vjosa.

Vjosa Forever

De Vjosa rivier

Hoe wij zelf samenwerken aan duurzaamheid

Op de summit stonden we zelf ook op het podium, samen met onze klant Huhtamaki. Dit voedselverpakkingsbedrijf wil plastic verpakkingen de wereld uit helpen en 100% composteerbare, recyclebare, en herbruikbare verpakkingen produceren. Lees hier wat consultants Marine Clément, Marieke Siero en  Huhtamaki’s Wouter Kienstra op het podium vertelden.

Samenwerken, het blijft magisch. We zien het als fundamenteel onderdeel van je reis richting duurzaamheid.

Marileen Kan, Been Management Consulting