Maakt de coronacrisis ons duurzamer? Peiling geeft een verrassend antwoord.

Is duurzaamheid minder belangrijk geworden voor de consument? Of heeft de crisis ons juist bewuster gemaakt van hoe we met medemens en aarde omgaan? Een peiling geeft een verrassend antwoord op deze vraag.

Vlak voor de coronacrisis waren onderwerpen als energietransitie, duurzame mobiliteit en de circulaire samenleving hot items. Nu lijkt dit gesprek wat te zijn gedempt door alle berichtgeving over corona. Betekent dit ook dat duurzaamheid minder belangrijk is geworden voor de consument? Of heeft de crisis ons juist bewuster gemaakt van hoe we met medemens en aarde omgaan? Een peiling van MarketResponse geeft een verrassend antwoord op deze vraag.

We worden door omstandigheden gedwongen om minder te reizen en meer thuis te werken. Een veel groter deel van ons leven speelt zich digitaal af. Ook zoeken we meer de natuur op, nu we minder mogelijkheden hebben voor vermaak en ontspanning.

Dit heeft volgens sommige berichten positieve gevolgen voor de natuur. Zo verschenen er al diverse berichten over de wereldwijde afname van schadelijke uitstoot. Foto´s van een blauwe heldere lucht in grote steden als New Delhi en Seoul circuleren over het internet en maken veel reacties los. Ook het RIVM verwacht een verbetering van de luchtkwaliteit in Nederland tot wel 20%, hoewel deze effecten tijdelijk en lastig te meten zijn. Als straks onze samenleving weer langzaam op gang komt is het de vraag in hoeverre we werkelijk een positieve omslag maken op gebied van milieu en duurzaamheid. In een gezamenlijk manifest onderschrijven 170 Nederlandse wetenschappers in april dat de coronacrisis een unieke gelegenheid is om onze maatschappij radicaal te verduurzamen.

Maar hoe denken Nederlanders hierover?

Meer aandacht voor duurzaamheid

In onze eigen peiling van eind april/begin mei onder 465 Nederlanders gingen we dieper in op hoe Nederlanders duurzaamheid zien. In totaal geeft bijna een kwart (22%) van de Nederlanders aan bewuster en duurzamer te gaan consumeren door de coronacrisis. Ook heeft geeft ruim een kwart aan zelf meer aandacht te hebben voor duurzaamheid (26%). Daarnaast verwacht ongeveer een derde (32%) dat er in de Nederlandse samenleving na de coronacrisis meer aandacht is voor duurzaamheid. Slechts 9% verwacht dat er dan minder aandacht is voor duurzaamheid. Consumenten hebben ook verwachtingen van bedrijven: 68% geeft aan dat de coronacrisis laat zien dat het belangrijk is dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen.

Zorg voor elkaar

In een eerdere peiling in de maand maart stelden we Nederlanders ook open vragen over wat positieve ontwikkelingen zijn als gevolg van de coronacrisis. Opvallend is dat men het vooral vaak heeft over positieve gevolgen voor de Nederlandse samenleving als geheel, in plaats van alleen de gevolgen voor de eigen levensstijl. Woorden die het meest prominent naar voren komen zijn ‘saamhorigheid’ en het ‘koesteren van wat we hebben’. Daarbij worden zorg voor elkaar, maar ook zorg voor de aarde vaak genoemd:

“Een verandering die ik hoop dat we vasthouden is de belangstelling en de zorg voor elkaar. Het is beter voor de samenleving om aardiger voor elkaar te zijn en te beseffen dat we allemaal het zelfde willen. Gezondheid en familie.”

“Ik denk dat dit een wake-up call is voor de wereld om met meer respect de aarde te behandelen maar zeker elkaar. De saamhorigheid is groot. Ik doe vrijwilligerswerk bij de luisterlijn ons is gevraagd om extra in te loggen en extra diensten te draaien en dat gebeurt gewoon.”

“Een positief bijeffect van de coronacrisis is de bewustwording van wat we in het dagelijks leven als normaal ervaren. Minder besteding. Minder milieuvervuiling. Beter letten op de medemens.”

“De wereld komt tot rust, mensen zijn weer op elkaar aangewezen, realiseren zich hopelijk meer waar het werkelijk om draait. Het constant hollen en draven is even voorbij. En het is beter voor het milieu. Er worden nu processen op het werk aangepast die mogelijk zo positief zijn dat ze blijvend zijn. “

“Mogelijk komt er meer inzicht in de mogelijkheden van bijvoorbeeld thuis werken of logistieke problemen die bedrijven voorheen niet wilden proberen maar nu noodgedwongen uitvoeren. Daardoor komen er hopelijk kansen zichtbaar die een positief effect kunnen hebben op stress en klimaat.”

“Een positief effect is de tijd die we hebben voor reflectie, geen ratrace. Ook is er minder onnuttige consumptie, het goede komt in veel mensen naar boven en ook is er minder uitstoot van CO2 en andere uitstoot.”

Onszelf vernieuwen

I&O Research kwam in een onderzoek in opdracht van Milieudefensie tot eenzelfde conclusie: 71% van de ondervraagden maakt zich zorgen over de opwarming van de aarde. Voor de crisis was dit nog 65%. Verder schrijft Trouw dat meer mensen de crisis ervaren als een kans om na te denken over hoe onze samenleving en economie is ingericht. Ook in onze eigen peiling zien we dat vrij veel Nederlanders (23% in de laatste meting) de coronacrisis ziet als een kans om onszelf te vernieuwen. De huidige situatie is dus een kans om nu echt stappen te zetten in duurzaamheid.

Leander Wolters, Research Consultant MarketResponse

Share Button