Legamaster is onderdeel van de edding Groep en beide hebben een lange duurzaamheidstraditie. Zo maakt het bedrijf voor een groot aantal van haar producten al uitsluitend gebruik van FSC- en PEFC-hout en papier. Het EU Ecolabel was voor Legamaster een logische volgende stap. Quality manager Rohalt Bergsma en brand manager Janna Dirks vertellen over hun ervaring met het keurmerk.

Herkenbaar keurmerk

‘Wij hebben gekozen voor EU Ecolabel, omdat de consument dat al kent, je komt het ook in de supermarkt tegen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat het keurmerk niet over een bepaald aspect van het product gaat, maar holistisch is. Het gaat over het hele product.

We zijn begonnen met twee van onze whiteboards. Daarvan hadden we al veel relevante informatie, een goed uitgangspunt voor de aanvraag. We hebben ons eerst in de eisen verdiept, die staan op de website van SMK. Daarna hebben we actief contact gezocht.’

Kennis en begeleiding

‘In het proces van certificeren zijn we goed begeleid door SMK. Aanvankelijk was bijvoorbeeld niet helder of whiteboards in aanmerking kwamen voor het EU Ecolabel, omdat die niet eerder gecertificeerd zijn. SMK is dat gaan onderzoeken en zo konden we verder binnen de productgroep Meubels.

We hebben ook veel gehad aan de inhoudelijke kennis die SMK in huis heeft. Soms moesten we vragen terugstellen en daar ging SMK dan weer mee aan de slag. Om de benodigde technische productdetails compleet te krijgen, hadden we ook onze leveranciers nodig. Zij moesten die informatie vaak zelf nog inwinnen bij hún leveranciers.’

Anders naar je product kijken

‘We maken de whiteboards zelf, maar elk onderdeel komt van een leverancier. Schroeven bijvoorbeeld. Zo’n leverancier is heel anders bezig met duurzaamheid. De vertaalslag die dat vraagt, kan lastig zijn, maar het leert je ook anders naar jouw product te kijken. Omgekeerd zagen we ook bewustwording bij de leveranciers. Dat proces was heel zinvol.

Nu is Legamaster het eerste merk met EU Ecolabel-gecertificeerde whiteboards, sinds september 2021. Vanuit de keten krijgen we al veel positieve respons. We zien dat duurzaamheid ook daar steeds belangrijker wordt. Omdat we een lange verkoopketen hebben, weten we nog niet hoe de consument zal reageren op onze ‘groene’ whiteboards.’

Onafhankelijk oordeel

‘Legamasters ambitie is volledig CO2-neutraal te worden. We werken aan het inventariseren en volledig compenseren van onze footprint. Op de wat langere termijn zal die steeds kleiner worden. Uiteindelijk willen we voorkomen dat ons product na gebruik afval wordt. Ook verpakking is daarin een thema. Een duurzaam product leveren in een niet duurzame verpakking, dat klopt voor ons gewoon niet.

Certificering is onderdeel van dat proces, omdat het een onafhankelijk oordeel geeft over de duurzaamheid van je product. We willen het EU Ecolabel dan ook doortrekken naar andere producten. Omdat we gedurende de vorige certificering al veel kennis hebben opgedaan, zal het een volgende keer makkelijker zijn.’

Groenere keuzes

‘Tegen ieder bedrijf dat het EU Ecolabel overweegt, kunnen we alleen maar zeggen: doe het! Certificering kan meer tijd kosten dan je verwacht, omdat je ook je leveranciers nodig hebt, maar uiteindelijk maak je het de consument veel makkelijker om groenere keuzes te maken.’