Duurzaamheid uitdragen is vandaag de dag voor bedrijven een must. Als je aan je klanten laat zien dat je onderneemt met oog voor het milieu dan levert dat veel waardering op. Niet alleen met je diensten en producten kun je laten zien dat je het milieu en de klimaatdoelen een warm hart toedraagt. Je kunt dat ook laten blijken door het soort relatiegeschenken dat je weggeeft aan personeel, klanten en andere zakelijke relaties.

Relatiegeschenken inzetten

Om je bedrijfsnaam te verspreiden kun je relatiegeschenken inzetten. Laat pennen van bamboe of waterflessen bedrukken die zijn gemaakt van gerecycled plastic. Kies een item dat past bij je bedrijf en laat dit voorzien van je logo of je bedrijfsnaam. Relatiegeschenken hoeven niet duur te zijn. Giveaways kun je vaak al voor een paar cent per stuk kopen ook als je kiest voor een duurzaam product. De prijs per stuk is afhankelijk van het aantal exemplaren dat je afneemt. Probeer dus een zo groot mogelijk aantal in één keer te kopen. Realiseer je daarbij wel dat overdrijven ook weer niet hoeft. Als je af en toe een waterfles wilt weggeven dan is het natuurlijk niet nodig om er daar 1.000 van op voorraad te hebben. Wil je bij alle online bestellingen een balpen in het pakketje meesturen dan is het misschien wel handig dat je er een paar honderd op voorraad hebt.

De feestelijke opening van de zaak

Veel bedrijven hebben naast online marketing ook een fysiek kantoor of een winkel. Als je die feestelijk wilt openen dan kun je vlaggenlijnen laten bedrukken. Ook daarmee kun je laten zien dat je een duurzaam bedrijf hebt door te kiezen voor renewed materialen. Je kunt vlaggen afwisselend bedrukken met je bedrijfsnaam en logo en een pakkende tekst die de lading dekt. Deze vlaggenlijnen zijn ook ideaal als je met je bedrijf op een markt of beurs staat en je wilt je kraam of stand versieren.

Online duurzaamheid uitstralen

Ook online kun je laten zien dat je duurzaam onderneemt. Als je een webshop hebt, verstuur dan een bestelling pas als alle artikelen op voorraad zijn. Leg je klanten uit dat het daardoor soms enkele dagen langer kan duren voordat ze hun bestelling ontvangen. Je kunt ook werken met een toeslag op de verzendkosten. Kies je voor duurzaam, dan ben je als klant goedkoper uit dan wanneer je daar niet voor gaat. Klanten zullen in het begin misschien wat sputteren, maar het is ook een kwestie van gewenning. Als deze manier van werken eenmaal is ingeburgerd zullen klanten het gewoon accepteren en heus niet naar een concurrent overstappen.

Duurzame levering bij de klant

Je kunt hier nog een stapje verder in gaan door samen te werken met duurzame pakketbezorgers. Steeds meer bedrijven stappen over op elektrische bestelwagens. Je kunt ook gebruik maken van een fietskoerier. In steeds meer plaatsen zijn deze actief. Ze bezorgen handzame pakketjes met een opvallende bakfiets. Veel klanten kunnen dit enorm waarderen.