De retailer ondervroeg zijn eigen klanten naar hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen linken aan supermarkten. De belangrijkste conclusies werden woensdag gepresenteerd bij de publicatie van het Jaarverslag Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen 2007.

Relaties
Uit het onderzoek van Delhaize komt onder meer naar voren dat klanten verwachten dat hun supermarkt werkt aan gezonde en duurzame producten. Ook vinden klanten dat commerciële relaties moeten worden ingezet om duurzamere productie te bevorderen.

Keuzes
Retailers moeten voor hun klanten duurzame keuzes maken, stellen klanten van Delhaize. Een keuze biedt uit duurzame mogelijkheden als biologisch afbreekbare verpakkingen, biologische producten en herbruikbare boodschappentassen wordt op prijs gesteld. Opmerkelijk is wel de houding van de klant zelf. Bij het doen van boodschappen blijven prijs en kwaliteit de belangrijkste redenen om voor een product te kiezen. Met duurzaamheid wordt tijdens het shoppen nauwelijks rekening gehouden.

Energiebesparing
Delhaize investeert veel in energiebesparende technieken. Deze week onthulde de supermarktketen dat het bedrijf in 2020 35 procent minder energie wil gebruiken dan het in 2005 deed. Hiermee is een investering gemoeid van 32,5 miljoen euro. Over deze plannen van Delhaize zaterdag meer in de weekeditie van Distrifood.
(foto: De meest energiezuinige Delhaize in Gent heeft zonnepanelen in de voorgevel.)