Uit onderzoek van Milieu Centraal begin dit jaar is gebleken dat consumenten verdwalen in het woud van keurmerken, labels en logo’s op verpakkingen. Ook bleek dat consumenten graag meer willen weten over keurmerken en dat ze die informatie het liefst meteen op de winkelvloer tot hun beschikking hebben. De KeurmerkenWijzer voldoet aan deze behoefte . De keurmerken zijn gerangschikt in categorieën zoals voeding, kleding, cosmetica, apparaten, klussen en verbouwen, en verpakkingen.

Naast de circa honderd duurzaamheidskeurmerken bevat de app een aantal fabrikantenlogo’s. Dat zijn beeldmerken die fabrikanten zelf op hun producten zetten. Deze producten kunnen wel degelijk milieuvriendelijk, diervriendelijk of fair zijn, maar de logo’s worden niet door een onafhankelijke, geaccrediteerde organisatie gecontroleerd. Omdat zulke logo’s in een hoog tempo komen en gaan, zijn alleen de meest voorkomende opgenomen in de KeurmerkenWijzer.

Milieu Centraal pleit voor minder keurmerken. “De consument heeft het meest aan een beperkt aantal heldere keurmerken met een goede, onafhankelijke controle “, stelt directeur Vera Dalm van Milieu Centraal. “Want met zo veel verschillende beeldmerken zien consumenten door de bomen het bos niet meer. De KeurmerkenWijzer helpt consumenten hun eigen keuze te bepalen.”

Eén enkel keurmerk voor duurzaamheid is volgens Milieu Centraal niet te realiseren. Twee derde van de duurzaamheidskeurmerken op Nederlandse producten is Europees of internationaal en dus niet alleen in Nederland van toepassing. Bovendien vinden consumenten verschillende zaken belangrijk. Waar de één kiest voor dierenwelzijn, vindt iemand anders de impact op het milieu het zwaarste wegen. Met één enkel duurzaamheidskeurmerk is niet inzichtelijk hoe zwaar elk aspect is meegenomen.

De KeurmerkenWijzer is gratis te downloaden via de itunes Appstore van Apple http://itunes.apple.com/nl/app/id551026221?mt=8 , de Android -versie komt begin oktober uit.