Je bent enthousiast over MVO, je wilt de wereld verbeteren, je hebt een goed verhaal en toch krijg je de organisatie niet mee… Als je dit herkent dan is deze blog voor jou!

Laten we eerlijk zijn, het overkomt ons allemaal weleens dat we net iets te hard van stapel lopen. We beginnen met veel enthousiasme aan een mooi nieuw project zonder helemaal scherp te hebben wat de succesfactoren zijn. En dan komt de realisatie dat er iets ontbreekt…

Daarom hebben we voor jou de belangrijkste motieven op een rij gezet die jou kunnen helpen de organisatie te kantelen. Vind de motieven in de onderstaande lijst die het sterkst matchen met de key-stakeholders in jouw organisatie. Succes met kantelen!

Hieronder een korte beschrijving van de belangrijkste drijfveren (willekeurige volgorde):

1. Verwachtingen van klanten

Reageren op de duurzaamheidsverwachtingen van klanten en consumenten, zoals acties t.a.v. arbeidsparticipatie, veiligheid, circulariteit en klimaat.

2. Concurrentievoordeel

In concurrerende markten kan het vermogen om goederen of diensten aan te bieden waarbij aandacht wordt gegeven aan een duurzame waarde propositie die wordt ondersteund door de toeleveringsketens, een onderscheidende factor zijn.

3. Innovatie

MVO gebruiken om innovatie te stimuleren teneinde de gemeenschappelijke waarde te verhogen en nieuwe markten te genereren.

4. Verwachtingen van stakeholders

Reageren op toenemende verwachtingen van stakeholders dat er rekening wordt gehouden met milieu- en maatschappelijke factoren. Bijvoorbeeld om een ‘licence to operate’ vanuit de maatschappij, dat wil zeggen de maatschappelijke instemming voor een organisatie om haar activiteiten uit te voeren, te behouden.

5. Naleven wetgeving

Naleving van wetgeving. Van organisaties wordt steeds meer verlangd dat zij hun activiteiten duurzamer uitvoeren, bijvoorbeeld door middel van beperkingen op het storten van afval, het verbeteren van de leveranciersdiversiteit, het rapporteren van CO2 uitstoot, maatregelen tegen mensenhandel en slavernij, etc.

6. Risico management / reputatie

Duurzaamheidsonderwerpen kunnen van invloed zijn op waarde en reputatie van een merk, marktaandeel, marktkapitalisatie, blootstelling aan juridische risico’s, prijsvolatiliteit en toegang tot aanbod, financiële verplichtingen, blootstelling aan morele/ethische risico’s en de risico’s in verband met exploitatievergunningen.

7. Vertrouwen van investeerders

MVO zou de scores bij kredietbeoordelaars kunnen verbeteren en investeringen kunnen aantrekken.

8. Motivatie personeel

Aandacht besteden aan duurzaamheidsonderwerpen, waaronder het bevorderen van passend werk, kan tot hogere productiviteit leiden en talent aantrekken en motiveren en ervoor zorgen dat talent behouden blijft.

9. Optimalisatie van kosten

Het optimaliseren van het gebruik van middelen/hulpbronnen kan leiden tot kostenbesparingen, het terugdringen van milieueffecten, schaalvoordelen en een beter rendement op investeringen.

10. Waarde creatie

Meer uitgebreide informatie over de kosten en baten van de gehele levenscyclus beoordelen kan de organisatie helpen doeltreffender te worden.

11. Leiderschap

Toegewijd leiderschap van sleutelfiguren binnen de organisatie kan duurzame praktijken bevorderen.

12. Ethiek

Aandacht aan duurzaamheidsonderwerpen besteden kan het ethische gedrag van de organisatie en afstemming met de cultuur en waarden van de organisatie verbeteren.

Wil je de MVO drijfveren van jouw organisatie in kaart brengen download dan de drijfveren analysetool in de MVO-Register Community.

Jurgen Hoole, directeur Stichting MVO-Register