Winnen!

‘Heisessies´. Wie kent ze niet. Uiteraard ook tijd voor inspiratie. Meestal is de oplossing dan iemand van buiten. Vaak een ex-topsporter die met geleende filmpjes met fragmenten van andere topsporters ‘iets ‘laten zien. Bijvoorbeeld dat Messi aardig kan voetballen. Of dat Epke veel trainingsuren maakt. Vermakelijk om te zien. Altijd leuk. Broodje erbij, sapje. Daarna volgt meestal een clichematig betoog over doorzetten, resultaat, teamwork en nog zowat doodgekauwde prietpraat waarin een bedrijf wordt vergeleken met sportprestaties. Volkomen zinloos voor de buhne en er blijft ook nooit wat van waarde achter bij de deelnemers. Het is vermaak. Iedereen weet dat, maar dat uitspreken is het verstoren van de traditie en meestal is het georganiseerd door ‘de voorzitter’. Die houden vaak erg van sport want het ‘winnen’ is een ego versterkende emotie die heel dikwijls eendimensionaal het handelen van CEO’s bepaald.

Het is de dominantie van het angel-saksische denken; bedrijven moeten winnen. De aanjager van heel veel maatschappelijke vraagstukken waar wij nu keihard tegen aanlopen; klimaat ontwrichting, sociaal-economische tweedeling, massale burn-outs en een zingevingsindustrie waarin iedereen coach is of yoga cursussen geeft op Ibiza. Een bedrijf is geen sport. Resultaat boeken is niet winnen.

We beleven opnieuw een piek in deze sport-imago-poetserij. Nu de Olympische sporters indrukwekkende prestaties laten zien, is er een peloton aan ondernemingen zich ineens afficheert met ‘onze’ sporters en allerlei goedkope platitudes over teamwork, doorzetten, winnen, zich toe eigenen. Als ware het een kenmerk van henzelf. Ceo selfies in beeld en tekst met- en over- Tom, Sifan, Eva en jeffrey zullen veelvuldig passeren. Geleende identiteit.

Ik wens alle ex-topsporters veel succes aankomende periode. Het seizoen is weer begonnen.

Jeroen Jansen, directeur en oprichter Buro Opwaarts