Wie is en wat doet Annemarie de Raadt

Ik ben MVO-manager bij BCC, een grote speler op de elektro-retailmarkt met zo’n 55 winkels in Nederland. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een van de speerpunten van BCC en er is al veel bereikt. ‘We hebben ons ten doel gesteld om in 2012 volledig klimaatneutraal te opereren. Alle winkels van BCC werken al volgens die doelstelling. Daarnaast ontwikkelen we steeds nieuwe initiatieven die erop gericht zijn om het energieverbruik van consumenten en bedrijven terug te dringen. Aan mij de taak om de voortrekkersrol van BCC op gebied van MVO verder vorm te geven en de klimaatinspanningen van de onderneming met verhoogde intensiteit uit te rollen.

Wat zijn de belangrijkste MVO-topics?

Omdat BCC elektrische apparaten verkoopt, voelen wij ons medeverantwoordelijk voor het reduceren van het energieverbruik en de CO2-uitstoot. Door heldere voorlichting te geven aan consumenten en bedrijven, stimuleren we de bewustwording. Maar we doen meer. Om het goede voorbeeld te geven, willen we zelf klimaatneutraal opereren. Zo hebben we bijvoorbeeld navigatiesystemen aangeschaft voor alle chauffeurs. Dat scheelt een slok op een borrel. Een aantal vrachtwagens is uitgerust met een nieuw laadsysteem met drie laadbakken waardoor maar één vrachtwagen naar het distributiecentrum in het zuiden hoeft te rijden in plaats van drie. En we hebben een grote slag geslagen door over te stappen op groene stroom.
Daarbij is het policy in onze winkels dat de televisies pas aangaan als de winkels opengaan en zo worden ze ook weer als eerste uitgezet bij sluitingstijd. De roltrappen gaan pas om 9.00 uur lopen en stoppen zodra dat kan. Dat zijn stuk voor stuk kleine aanpassingen die veel besparingen opleveren.

Waarom is MVO zo belangrijk voor BCC?

We hebben als elektro-retailer een unieke positie omdat er bij ons veel te halen valt als het gaat om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bij BCC bieden we niet alleen de beste prijs maar ook het beste milieu-advies.
Veel bedrijven zien groen als marketing. Bij ons ligt dat anders: wij zijn groen omdat we vinden dat er ook nog een leefbare wereld moet zijn voor onze kinderen en kleinkinderen. En omdat het verantwoord ondernemen bij ons oprecht is, slaat het ook aan.

Wat is een MVO-dilemma voor BCC?

Dat is eigenlijk altijd hetzelfde: de balans tussen planet en profit. Je kunt heel veel investeren in duurzame energiemaatregelen maar er moet een terugverdientijd zijn. Zo zouden we het liefst ons hele transportwagenpark vervangen door energiezuinige exemplaren maar dat is zakelijk gezien niet reëel. Die terugverdientijd mag wat ons betreft best langer zijn dan gebruikelijk, maar er zit wel een grens aan.

Wat vindt u van de rol van de Nederlandse Overheid?

Ik ben enigszins teleurgesteld in de Nederlandse Overheid als het gaat om daadwerkelijke implementatie van de Europese richtlijnen in de Nederlandse wetgeving. Door heldere kaders te scheppen en de naleving van maatregelen te verplichten, gaan bedrijven veel sneller over tot het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Nu blijkt dat iedereen eigenlijk A -apparaten kan produceren, is het bijvoorbeeld logisch om alleen nog maar A-apparaten toe te staan. Dat is nog steeds niet het geval.
Door de consument te stimuleren, gaan ook producenten bewuster te werk. BCC probeert daar aan bij te dragen maar als de overheid een handje zou helpen, kan nog veel meer worden bereikt.

Heeft de economische crisis invloed op MVO bij BCC?

In tijden van crisis moet je nog beter opletten bij het doen van investeringen. Je probeert altijd de goede balans te vinden maar zeker in dit soort tijden is het zaak om juist op kleine dingen te letten. Zo zijn we onlangs overgestapt op gerecyclede plastic tassen, en dan blijkt dat die ook nog eens goedkoper zijn. Dan zie je dat het mes ook in crisistijd aan twee kanten kan snijden.

Welke onderneming ziet BCC als voorbeeld op het gebied van MVO?

Er is een aantal ondernemingen dat zich oprecht bezighoudt met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. AkzoNobel is bijvoorbeeld goed bezig om te zorgen dat hun verfproducten innovatief en duurzaam geproduceerd worden. Zij zien ook MVO feitelijk de enige manier van bedrijfsvoering is. Ik ben het daarmee eens: als je als bedrijf ook maar enige toekomstvisie hebt, dan kies je voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Anders leg je volgens mij op den duur het loodje. Het zal niet lang duren voordat CO2 uitstoot belast gaat worden. Heb je niets gedaan om die te beperken, dan krijg je echt een concurrentieprobleem.

Wat wilt u verder kwijt?

BCC heeft onlangs een uniek programma gelanceerd voor de zakelijke markt om CO2 uitstoot te compenseren. Het programma ‘Duurzaam van start tot finish’ stelt bedrijven en gemeentes in staat om eenvoudig en tegen scherpe prijzen te investeren in apparatuur die weinig energie verbruikt, volledig CO2 gecompenseerd is en optimaal gerecycled wordt. Zo gaan we onze zakelijke klanten helpen om op een simpele wijze een meer klimaatneutrale en duurzame bedrijfsstrategie te voeren.
Als elk bedrijf dit doet is het klimaatprobleem zo opgelost.