Circulair werken bij aanleg, beheer en sloop van wegen en andere infrastructuur, kan dat? Jazeker. Ook in de infrasector kunnen het verbruik van grondstoffen en de uitstoot van CO2 fors omlaag. Een kwestie van ambitie, slim organiseren en de juiste financiële prikkels inbouwen. Hoe dat het beste gedaan kan worden, wordt onderzocht in “De Circulaire Weg”. Donderdag 1 oktober ging dit infra as a service-programma officieel van start middels een digitaal event. Het partnerprogramma is een initiatief van bouwbedrijf Dura Vermeer.

Als familiebedrijf is continuïteit onze basis. Om dit te waarborgen mogen wij niet alleen winstmaximalisatie nastreven; we hebben ook een maatschappelijke taak. Willen wij als Dura Vermeer nog eens 165 jaar bestaan, dan moeten wij de komende jaren vol op duurzame initiatieven als De Circulaire Weg inzetten’, aldus Theo Winter, lid Raad van Bestuur.

Van theorie naar praktijk

De komende twee jaar werken de provincies Noord-Brabant, Noord-Holland en Overijssel, de gemeenten Amersfoort, Utrecht en Amsterdam (stadsdeel Zuidoost), TU Delft, ABN AMRO, de Nederlandse Waterschapsbank, Sweco en Dura Vermeer nauw samen.

Karlijn Mol, manager duurzaamheid bij Dura Vermeer: ‘Om te ervaren of iets echt leidt tot circulariteit, moet je de praktijk in. Zodoende zijn wij op zoek gegaan naar partijen die hun nek uit durven te steken en samen met ons willen pionieren met as a service binnen infrastructuur.’

Concrete casussen

Iedere publieke partij brengt een concrete casus in, waarbinnen onderzocht wordt welke veranderingen er nodig zijn in de contracten, financiering, risicoverdeling, organisatie en samenwerking. Het programma geeft antwoorden op vragen als: Wat moet er anders in de contracten, organisatie en samenwerking? Hoe zorgen we voor de juiste financiële prikkels? Hoe beprijzen we grondstoffen die “vastzitten” in een object?

De doelen voor circulariteit bereiken we alleen wanneer we ook buiten onze bestaande kaders gaan denken. De samenwerking met Dura Vermeer draagt niet alleen bij aan een gemeenschappelijke taal, maar leidt ook tot een kritische blik op de bestaande manier van werken. Niet alleen het resultaat, maar juist ook de weg ernaar toe levert ons genoeg stof tot anders denken en doen’, aldus Jan Spoelstra, programmamanager Wegen & Kanalen bij provincie Overijssel.

Fatma Koşer Kaya, wethouder Amersfoort (Economie): ‘Amersfoort doet met hoge verwachtingen mee aan de pilot. De komende twee jaar worden enorm leerzaam. De ervaringen die we met elkaar opdoen, moeten leiden tot een lagere CO2-uitstoot en minder afval. Door hergebruik van materialen verduurzamen we onze bouwprocessen. En het levert bovendien mogelijk ook financieel voordeel op.’