Mensen zijn het gebrek aan voortgang op het gebied van duurzaamheid en sociale initiatieven dat de samenleving boekt beu. Ze willen dat bedrijven er niet alleen over praten, maar concrete actie ondernemen en denken daarnaast dat technologie bedrijven kan helpen te slagen waar mensen gefaald hebben. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Oracle en Pamela Rucker, CIO-adviseur en Harvard-docent Professional Development. De resultaten van het onderzoek genaamd ‘No Planet B’, dat plaatsvond onder meer dan 11.000 consumenten en leidinggevenden in vijftien landen waaronder Nederland, zijn vandaag tijdens ‘Earth Day’ bekendgemaakt. 

Mensen willen dat bedrijven meer inspanningen leveren richting duurzaamheid en het realiseren van sociale doelen

De gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar hebben duurzaamheid en sociale inspanningen hoger op de agenda gezet bij mensen die het gebrek aan voortgang beu zijn en bedrijven oproepen om meer te doen.

  • 90% van de ondervraagde Nederlanders denkt dat duurzaamheid en sociale factoren belangrijker zijn dan ooit. 80 % geeft aan dat de gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar ervoor hebben gezorgd dat ze hun gedrag hebben aangepast. Opvallend genoeg scoorden de ondervraagde Nederlandse leidinggevenden en consumenten op dit onderdeel een stuk lager; 66%, na Japan (64%) de laagste score wereldwijd.
  • 92% van de Nederlanders denkt dat de samenleving niet genoeg vooruitgang heeft geboekt. 41% denkt dat het gebrek aan voortgang komt doordat mensen te druk zijn met andere prioriteiten, 34% denkt dat dit het resultaat is van meer nadruk op winst op de korte in plaats van de lange termijn en 28% denkt dat mensen te lui of egoïstisch zijn om de planeet te willen redden.
  • 34% denkt dat bedrijven zinvollere veranderingen kunnen bewerkstelligen op het gebied van duurzaamheid en sociale doelen dan individuen of overheden alleen.
  • 72% van de Nederlanders is gefrustreerd door het gebrek aan voortgang van bedrijven en 83% denkt dat het niet genoeg is als bedrijven zeggen prioriteit te geven aan milieu, maatschappij en governance (ESG), zij willen actie en bewijs zien.
  • 74% denkt dat bedrijven meer voortgang zouden maken richting duurzaamheid en sociale doelen met de hulp van AI en 55% denkt zelfs dat slimme technologieën zullen slagen waar mensen hebben gefaald.

Menselijke vooringenomenheid en operationele uitdagingen weerhouden bedrijven ervan te handelen

Leidinggevenden weten dat duurzaamheidsinspanningen cruciaal zijn voor zakelijk succes en vertrouwen geavanceerde, AI-gedreven technologieën zelfs meer dan mensen om inspanningen op duurzaamheids- en sociaal gebied te realiseren:

  • 90% van de leidinggevenden in ons land denkt dat duurzaamheids- en ESG-programma’s essentieel zijn voor het succes van hun organisaties. Leidinggevenden identificeren de drie belangrijkste voordelen als; versterking van het merk (27%), verhoging van de productiviteit (26%) en het aantrekken van nieuwe klanten (26%).
  • Bijna alle Nederlandse leidinggevenden (92%) staan voor behoorlijke obstakels bij de implementatie van duurzaamheids- en ESG-initiatieven. De grootste uitdagingen zijn onder meer het bijhouden van de voortgang (31%), gebrek aan data (26%) en tijdrovende handmatige rapportageprocessen (20%).
  • 96% van de leidinggevenden in ons land geeft toe dat menselijke vooringenomenheid en emotie vaak van het einddoel afleiden. 81% denkt dat organisaties die slimme technologie gebruiken om duurzame bedrijfspraktijken te stimuleren, de organisaties zijn die op de lange termijn succesvol zullen zijn.
  • 90% van de leidinggevenden zou slimme technologie meer vertrouwen dan een mens voor het nemen van beslissingen op het gebied van duurzaamheid en sociale kwesties. Ze zijn van mening dat technologie beter is in het nemen van rationele, onbevooroordeelde beslissingen (33%), het voorspellen van uitkomsten op basis van cijfers uit het verleden (30%) en kunnen helpen om nieuwe inzichten op te doen om issues aan te pakken (29%).
  • Leidinggevenden over de hele wereld, waaronder Nederland, denken dat mensen nog steeds cruciaal zijn voor het succes van duurzaamheids- en sociale initiatieven en geloven dat mensen beter zijn in het implementeren van veranderingen op basis van feedback van belanghebbenden (36%), het informeren van anderen over informatie die nodig is om beslissingen te nemen (32%) en het nemen van context gerichte strategische beslissingen (26%).

Mensen zullen de banden verbreken met bedrijven die geen actie ondernemen op het gebied van duurzaamheid en sociale initiatieven

Bedrijven moeten prioriteit geven aan duurzaamheid en sociale kwesties en opnieuw nadenken over hoe ze slimme technologie gebruiken om impact te maken. Doen ze dit niet, dan lopen zij het risico op grote negatieve gevolgen.

  • 92% van de ondervraagde Nederlanders wil vooruitgang boeken op het gebied van duurzaamheid en sociale kwesties om gezondere manieren van leven te verwezenlijken (43%), de planeet te redden voor toekomstige generaties (42%) en te helpen zorgen voor meer gelijkheid op de wereld (35%).
  • 53% van de Nederlanders zou bereid zijn om hun relatie te verbreken met een merk dat duurzaamheids- en sociale initiatieven niet serieus neemt en 69%, tegen nog eens 53% van de Nederlanders, zou zelfs hun huidige bedrijf verlaten om te gaan werken voor een merk dat meer nadruk op deze inspanningen legt.
  • Opvallend genoeg zegt slechts 26% van alle leidinggevenden in ons land dat duurzaamheid en sociale intiatieven van belang zijn in het aantrekken van talent.
  • Als organisaties duidelijk de voortgang kunnen laten zien die ze maken op het gebied van duurzaamheid en sociale kwesties, zouden Nederlandse consumenten meer bereid zijn extra te betalen voor hun producten en services (83%), in het bedrijf te investeren (75%) en te werken voor het bedrijf (75%).
  • Nederlandse leidinggevenden zien het belang en de urgentie ook; 91% denkt dat duurzaamheids- en sociale statistieken moeten worden gebruikt om op te nemen in de traditionele bedrijfsrapportage en 81% wil meer investeren in duurzaamheid.

Pamela Rucker, CIO-adviseur en Harvard-docent Professional Development: “De gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar hebben duurzaamheids- en sociale initiatieven onder de loep gelegd en mensen eisen nu concrete verandering. Hoewel er zeker uitdagingen zijn bij het aanpakken van deze problemen, hebben bedrijven op dit moment een enorme kans om de wereld ten goede te veranderen. De resultaten laten zien dat mensen eerder in zee gaan met en willen werken voor bedrijven die verantwoordelijk handelen richting onze samenleving en het milieu. Dit is dan ook het moment bij uitstek voor verandering. Niet alleen de denkwijze heeft zich ontwikkeld, ook de technologie, en deze kan een belangrijke rol spelen bij het overwinnen van veel van de obstakels die vooruitgang tot nu toe hebben belemmerd.”

Juergen Lindner, senior vice president en CMO, Global Marketing SaaS bij Oracle: “Het is voor bedrijven nog nooit zo belangrijk geweest om te investeren in duurzaamheids- en ESG-initiatieven, omdat mensen niet alleen hun plannen willen horen – ze willen concrete actie zien en eisen meer transparantie en tastbare resultaten. Leidinggevenden begrijpen het belang, maar hebben vaak de verkeerde aanname dat ze óf winst óf duurzaamheid moeten prioriteren. De waarheid is dat dit geen zero-sum game is. De slimme technologie die alle obstakels voor ESG-inspanningen kan wegnemen, is nu beschikbaar. Organisaties die dit goed doen, kunnen niet alleen de gemeenschap en het milieu ondersteunen, maar ook aanzienlijke omzetwinst, kostenbesparingen en andere voordelen realiseren die van invloed zijn op de financiële resultaten.”