HEINEKEN heeft vandaag aangekondigd dat het partner is geworden van het Ellen MacArthur Foundation’s Network. Het partnerschap zal zich samen met andere toonaangevende bedrijven in het Foundation’s Network richten op het stimuleren van grootschalige adoptie van herbruikbare verpakkingen.

Hergebruik stimuleren

HEINEKEN heeft hergebruik van verpakkingen verankerd als een centraal element in de circulariteitsstrategie van het bedrijf om de behoefte aan nieuwe verpakkingen te verminderen, afval te beperken en de CO2-uitstoot te verminderen. Geleid door de strategie ‘Brew a Better World’ zet HEINEKEN zich in om het volume aan herbruikbare verpakkingen voor haar producten continu te vergroten, de overgang naar een circulaire economie te ondersteunen en een duurzamer en commercieel aantrekkelijker bedrijfsmodel te ontwikkelen.

Hergebruik maximaliseren om afval te minimaliseren

Het onderzoek van de Ellen MacArthur Foundation toont aan dat het opschalen van hergebruik van verpakkingen een krachtige manier biedt om afval en het gebruik van nieuwe materialen te verminderen. Het meest recente ‘Global Commitment 2024 progress report‘ toont aan dat 64% van de merken, retailers en verpakkingsondertekenaars hergebruikpilots zijn gestart, wat de bereidheid van de industrie onderstreept om over te stappen op een circulaire economie. Gezamenlijke actie kan het potentieel van hergebruik ontsluiten en bijdragen aan de aanpak van de wereldwijde afvalcrisis.

“Als toonaangevende wereldwijde brouwer erkennen we dat samenwerking binnen de industrie essentieel is om een ​​systematische verschuiving naar schaalvergroting van hergebruik te bewerkstelligen. Samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation is cruciaal vanwege hun verbindende kracht, die leiders uit de industrie, overheden en ngo’s samenbrengt om impactvolle verandering te bewerkstelligen. Door onze expertise op het gebied van herbruikbare verpakkingen te delen, streven we ernaar de acceptatie op grote schaal te stimuleren en een significante bijdrage te leveren aan een circulaire economie.” – Joanna Price, Chief Corporate Affairs Officer bij HEINEKEN

Samen met de Ellen MacArthur Foundation is HEINEKEN perfect gepositioneerd om te profiteren van deze bereidheid en impactvolle verandering te bewerkstelligen ten behoeve van de brede acceptatie van hergebruik binnen de industrie.

Het opschalen van hergebruik is cruciaal om verpakkingsvervuiling aan te pakken. Samenwerking is daarbij cruciaal. Geen enkele organisatie kan de noodzakelijke verandering alleen bewerkstelligen. Leiders in de private, publieke en financiële sector moeten samenwerken en een nieuwe aanpak kiezen om hergebruik uit te breiden. We kijken ernaar uit om samen te werken met HEINEKEN, een bedrijf dat ervaring heeft met het wereldwijd implementeren van hergebruikmodellen, om hergebruik op grote schaal te stimuleren. – Rob Opsomer, Executive Lead Plastics and Finance, Ellen MacArthur Foundation