Grote levensmiddelenproducenten doen nauwelijks iets om hun plastic voetafdruk te verkleinen

 Levensmiddelenproducenten zijn verslaafd aan wegwerpplastic en stimuleren zo een wegwerpeconomie, de veroorzaker van de wereldwijde plasticvervuiling en plastic soep. Dat blijkt uit een omvangrijk sectoronderzoek dat Greenpeace International vandaag heeft gepubliceerd. Greenpeace ondervroeg 11 grote producenten van levensmiddelen naar hun plastic gebruik, beleid en ambitie. Geen van de ondervraagde bedrijven heeft plannen of beleid om de groeiende productie van wegwerpplastic een halt toe te roepen.

Het huidige bedrijfsmodel van producenten baseert zich op de veronderstelling dat in de toekomst alle plastic verpakkingen worden verzameld en gerecycled tot nieuwe verpakkingen of producten. Echter wereldwijd is maar 9% van het plastic gerecycled.

We hoopten tijdens dit proces de voorlopers in de sector te identificeren, maar in plaats daarvan kwamen we erachter dat de hele sector verzuimt verantwoordelijkheid te nemen voor de plasticvervuiling,” aldus Meike Rijksen, campagneleider plastic. “Er is een gebrek aan transparantie en bedrijven gaan er vanuit dat overheden en burgers plastic verpakkingen in de toekomst inzamelen en recyclen. Maar we moeten radicaal minderen met plastic. In het huidige productie-tempo verviervoudigd de hoeveelheid wegwerpplastic tot 2050. We kunnen daar niet tegenop recyclen.

Het rapport “Een gemakscrisis: De bedrijven achter de plasticvervuiling-pandemie”, richt zich op de 11 van de grootste levensmiddelenproducenten: Coca-Cola, Colgate-Palmolive, Danone, Johnson & Johnson, Kraft Heinz, Mars, Nestlé, Mondelēz, PepsiCo, Procter & Gamble en Unilever. Geen van de bedrijven heeft volledige informatie verstrekt over hun plastic voetafdruk.

Belangrijkste bevindingen:

  • Geen van de ondervraagde bedrijven heeft een strategie op vermindering van het gebruik van wegwerpplastic in de toekomst.
  • Er is een totaal gebrek aan transparantie in de sector en weinig levensmiddelenproducenten zijn bereid om belangrijke gegevens openbaar te maken over hun plastic gebruik.
  • Wegwerpverpakkingen zijn voor levensmiddelenproducenten het meest gebruikte verpakkingssysteem en daar lijkt geen verandering in te komen. Bij een aantal producenten is zelfs een toename te zien van de hoeveelheid wegwerpplastic die ze produceren.
  • Ondanks hun aanzienlijke plastic voetafdruk, gaan de oplossingen die door bedrijven worden verkend niet over verminderen, maar vooral over recyclebaarheid van verpakkingen. Er wordt niet geïnvesteerd hergebruik of alternatieve verpakkingssystemen.
  • De meeste levensmiddelenproducenten weten niet of hun verpakkingen worden gerecycled of waar het wegwerpplastic na gebruik blijft.

Rijksen: “Bedrijven als Nestlé, Unilever en Coca-Cola moeten dringend hun bedrijfsmodel wijzigen en zich klaarmaken voor een wereld waarin wegwerpproducten en -verpakkingen niet langer aanvaardbaar zijn.

De levensmiddelensector vertegenwoordigt een van de grootste industrieën ter wereld. De meeste bedrijven groeien jaarlijks tussen de 1 en 6%. [1] Als de huidige trends voortzetten, zal hun gebruik van wegwerpplastic evenredig toenemen. Tijdens wereldwijde clean-ups bleken de bedrijven die het meeste plastic produceren ook verantwoordelijk te zijn voor het meeste gevonden afval. [2]

Dit rapport laat zien dat regelgeving nodig is die bedrijven verplicht om wegwerpproducten te vermijden en de afhankelijkheid van falende recyclingsystemen te beëindigen. Ook de Europese Unie vindt dat de toezeggingen van de industrie niet voldoende zijn om de plastic-crisis te stoppen. De EU ontwikkelt momenteel nieuwe wetten die bedrijven verantwoordelijk moeten stellen voor de vervuiling, het gebruik van wegwerpplastic terugdringen en investeringen in hergebruik en alternatieve verpakkingen bevorderen. Woensdag 24 oktober wordt hierover gestemd in het Europees Parlement.

Share Button