Eén slim en creatief idee kan het verschil maken
“Door de klimaatverandering staan we voor de uitdaging een nieuwe, groene leefstijl te omarmen. Eén slim en creatief idee kan hierbij een groot verschil maken. Daarom roepen we mensen overal ter wereld op hun groene ondernemersplan in te zenden”, benadrukt Marieke van Schaik, Managing Director van de Postcode Loterij. “Met de Postcode Lottery Green Challenge willen we ervoor zorgen dat baanbrekende duurzame oplossingen daadwerkelijk ontwikkeld worden en op de markt komen. Voorwaarde is dat de producten en diensten de CO2-uitstoot verminderen en hoog scoren op design, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit. Het plan moet binnen twee jaar te realiseren zijn.”

Selectieprocedure
Van de inzenders wordt een uitgebreid ondernemersplan gevraagd, zodat een deskundige prejury kan beoordelen of het idee levensvatbaar is. Na 31 juli kiest de prejury vijf tot zeven finalisten.
Op maandag 17 september presenteren de finalisten op het multimediacongres PICNIC ’12 in Amsterdam hun plannen voor de internationale vakjury en genodigden. Voor het eerst in de geschiedenis van de wedstrijd gaan uiteindelijk drie finalisten na de presentaties en een jurygesprek door naar New York. De vakjury maakt tijdens een speciaal diner – georganiseerd door de Postcode Loterij in samenwerking met het Clinton Global Initiative – de winnaar bekend. Clinton Global Initiative is de jaarlijkse bijeenkomst van Bill Clinton waar voortrekkers uit de hele wereld bijeenkomen om de aanpak van problemen, zoals klimaatverandering, te bespreken.

Succesvolle eerdere winnaars
Vorig jaar won de Australiër Nick Christy met zijn duurzame douche. Dit douchesysteem reduceert water- en energieverbruik met 70 procent, zonder in te leveren op comfort. In 2010 won de Amerikaan Scot Frank met zijn draagbare, betaalbare en multi-inzetbare zonnecollector SolSource.
In 2009 was Engelsman Dean Gregory de winnaar met The Power Collective: windmolens die nauwelijks zichtbaar op een dak functioneren. In 2008 ontving Eben Bayer uit de Verenigde Staten de hoofdprijs voor zijn biologische isolatiemateriaal Greensulate. En het eerste jaar (2007) won de Nederlander Igor Kluin met de Qbox voor decentrale energieopwekking.

Quotes van supporters van de Postcode Lottery Green Challenge

Bill Clinton: “Ik ben blij dat de Postcode Loterij de Postcode Lottery Green Challenge heeft gelanceerd. Hiermee worden ondernemers aangemoedigd om nieuwe manieren te ontwikkelen waarmee we het hoofd kunnen bieden aan één van de grootste vraagstukken van onze tijd: klimaatverandering.”

Sir Richard Branson (jurylid van de Postcode Lottery Green Challenge 2007): “Mensen zullen niet stoppen met consumeren. In plaats hiervan moeten we de consument een groen alternatief bieden om de klimaatverandering een halt toe te roepen. De Postcode Lottery Green Challenge stimuleert de ontwikkeling van zulke alternatieven.”

Nick Christy (winnaar Postcode Lottery Green Challenge 2011): “Dankzij de Postcode Lottery Green Challenge zijn we goed op weg naar de ontwikkeling van ’s werelds meest efficiënte douche. Een douche is de op een na grootste energieverbruiker in een huis en de grootste verbruiker van drinkwater. Onze douche verbruikt 70% minder water en maakt daarmee echt een verschil in de mondiale CO2-uitstoot. Deelname aan de Postcode Lottery Green Challenge was een van de beste dingen die ik ooit heb gedaan. Het heeft mijn leven veranderd, mijn ogen geopend en me in contact gebracht met interessante en leuke mensen.”