Met gemiddeld 240 biologische producten per filiaal is de Plus net als de vijf voorgaande jaren de best presterende keten. Het aanbod van Plus is dit jaar met maar liefst 30 producten gestegen. Jumbo bezet met 232 producten de tweede plaats. Deze twee ketens doen het al jaren opvallend beter dan de rest en blijven consequent stijgen. Dit jaar lieten de twee koplopers een stijging zien van 15 procent.

Op het gebied van Fair Trade wisselen deze twee ketens stuivertje. Hier is de Jumbo net als vorig jaar de lijstaanvoerder met gemiddeld 66 fairtrade producten, een lichte daling ten opzichte van 2010. De Plus heeft met Fair Trade een enorme inhaalslag gemaakt en staat nu slechts 3 producten achter de Jumbo. Het fairtrade aanbod van de Plus – gemiddeld over al hun filialen – nam toe met maar liefst 80 procent in één jaar tijd!

Winnaar EKO-Award én Fair Trade Award 2011

Het Jumbo-filiaal aan de Boumaboulevard in Groningen is de opvallende winnaar van de EKO-Award én de Fair Trade Award 2011. Dit Jumbo-filiaal haalt deze dubbelslag binnen door de allermeeste biologische én fairtrade producten in Nederland aan te bieden, 1069 EKO producten en 297 Fair Trade producten. Vijf jaar lang was het Plus-filiaal in Amersfoort de winnaar van de EKO Award, een ongekend goede prestatie, maar deze ondernemer moet dit jaar helaas genoegen nemen met de tweede prijs. Wij feliciteren de winnaar en de andere toppers in de top 10 met hun prestatie.

Milieudefensie reikte de prijzen tijdens een feestelijke én verantwoorde lunch uit aan bedrijfsleider van het winnende Jumbo-filiaal Jan Rona. Rona:”Deze twee prijzen danken wij aan de inzet van ons hele team. We bieden nu een volledig aanbod zodat de klant niet meer misgrijpt. Volgend jaar gaan we voor nog een beetje beter!” Ook Burgemeester van Groningen Peter Rehwinkel was aanwezig bij de uitreiking. Rehwinkel: “Ik had persoonlijk niets met Fair Trade en dat is veranderd. Ik ben een believer geworden. Wij willen Fair Trade gemeente blijven en daarin in de voorhoede blijven. Jumbo staat op deze manier terecht in de belangstelling. Ik hoop dat zij een voorbeeld zullen zijn zodat ook andere ondernemers believer gaan worden.” Klaas Breunissen van Milieudefensie hoopt ook dat andere supermarkten een voorbeeld nemen aan de winnaar van de awards. Breunissen: “Supermarkten moeten hun verantwoordelijkheid nemen zodat klanten voor duurzaam kunnen kiezen. Bij een groot genoeg aanbod is het hele boodschappenlijstje van de klant duurzaam te verkrijgen. Daar moeten we naar toe.”

Een ruim aanbod van biologische en fairtrade producten door supermarkten is cruciaal voor een groeiende verkoop daarvan. De afgelopen weken hebben meer dan 200 vrijwilligers van Milieudefensie in bijna 600 supermarkten het aanbod van biologische en fairtrade producten onderzocht. Dit is de veertiende keer dat Milieudefensie deze jaarlijkse EKO-tellingen uitvoert. De verschillen in aanbod tussen de supermarktketens en zeker ook tussen filialen onderling, zijn groot. Dit toont aan dat er niet alleen nog veel groei mogelijk is, maar dat duurzaamheid ook sterk afhankelijk is van de persoonlijke inzet van de individuele bedrijfsleider en filiaalhouder. Volgens Milieudefensie ligt de uitdaging nu bij de holdings van de supermarkten om het duurzaamheidspeil van alle filialen op peil krijgen.

Kijk voor een volledig overzicht van de uitkomsten op www.ekotellingen.nl