Er is bij deze ondernemers niet één duidelijk speerpuntthema voor 2008. De MVO-voornemens variëren van energiebesparing tot emissieloos produceren, duurzaam inkopen, ketenverantwoordelijkheid, medewerkersbetrokkenheid, maatschappelijke betrokkenheid en innovatie. Zowel people- als planet-thema’s scoren hoog, maar bij de MVO-koplopers gaat de meeste aandacht uit naar een integrale aanpak van alle elementen uit het drieluik people, planet, profit.

Dit blijkt uit een onderzoek van MVO Nederland naar de voornemens van zo’n 150 aangesloten bedrijven en organisaties.
Uit de peiling blijkt voorts dat een groeiend aantal ondernemers in 2008 nadrukkelijker met zijn klanten over MVO wil gaan communiceren. Tot nu toe zijn veel mkb-bedrijven op dit punt terughoudend.

MVO Nederland
De peiling werd gehouden ter gelegenheid van de nieuwjaarsbijeenkomst van MVO Nederland. MVO Nederland is het nationale kennisnetwerk op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Op de bijeenkomst waarschuwde directeur Willem Lageweg voor groen opportunisme. Het is goed dat duurzaamheid op dit moment zo populair is. Maar voordat men aan groene marketing begint, moet het bedrijf wel aantoonbare prestaties leveren op het gebied van mens en milieu. Daarom was hij blij met de uitkomsten van de peiling onder de MVO-koplopers die aantoont dat deze bedrijven duurzaamheid steeds meer in al hun activiteiten gaan vertalen. Zo’n aanpak is de beste garantie dat duurzaamheid en winst goed samen gaan.

MVO Nederland stelt die aanpak ook centraal in haar eigen programma’s in 2008. Daarbij zullen ondernemers o.a. worden gestimuleerd om snel meer duurzaam te gaan inkopen. De mogelijkheden op dat terrein nemen flink toe. Duurzaam inkopen is een hele praktische manier om concreet bij te dragen aan het milieu of maatschappelijk doelen.

MVO Nederland introduceert nog dit jaar een website waarop bedrijven producten kunnen presenteren die voldoen aan overheidseisen op het gebied van duurzaamheid. Verder gaat MVO Nederland in de komende jaren meer aandacht besteden aan internationale MVO-aspecten en komt er een speciaal programma voor MVO-koplopers.

Bij alle activiteiten werkt MVO Nederland nauw samen met brancheorganisaties, kamers van koophandel en andere partijen die een groot bereik hebben in het mkb.