MVO Nederland bestaat in 2019 vijftien jaar. Een uitgelezen moment om terug te blikken op wat ons tot het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Europa heeft gemaakt. En wat we sinds de oprichting in 2004 met inmiddels 2.000 partners hebben bereikt voor de nieuwe economie en een duurzamere wereld. Daarom kijken we in een serie met partners van het eerste uur terug én vooruit. Als derde in de reeks: Folkert van der Molen, marketingmanager bij Sustainalize en oprichter van duurzaam-ondernemen.nl.

Voor wie Van der Molen niet kent: hij is een pionier in de Nederlandse duurzaamheidsbeweging en een van de meest trouwe partners van MVO Nederland. Vanaf het prille begin is hij in diverse rollen betrokken. We spreken hem over wat hem in al die jaren is bijgebleven en hoe hij naar de toekomst kijkt.

OP WEG NAAR DUURZAAM ONDERNEMEN

Van der Molen begon zijn loopbaan bij – het destijds nog losstaande – DHV, waar hij zich in eerste instantie focuste op milieu. Vervolgens werkte hij vijf jaar elders, waarvan drie en een half jaar bij Coopers & Lybrand, voorganger van PwC. Daar kwam hij in aanraking met Allerd Stikker, oud-topman van RSV en Akzo, waarmee hij de weg van duurzaamheid insloeg. Het begin van een reis die tot op de dag van vandaag voortduurt. Zo ging Van der Molen in 1996 weer terug naar DHV. Daar kwam hij in contact met het Global Reporting Initiative (GRI) en zodoende duurzaamheidsverslaggeving. “Zelf had het ministerie er geen tijd voor, waardoor ik naar diverse GRI-congressen in de VS mocht om verslag te doen.”

OPRICHTING MVO NEDERLAND

In 1999 richtte hij samen met collega Rob van Tilburg de Adviesgroep Duurzaam Ondernemen op bij DHV. Om meer bekendheid te krijgen voor het onderwerp, begon Van der Molen in 2000 het Nationaal Sustainability Congres. Ook richtte hij het platform duurzaam-ondernemen.nl op, een online kenniscentrum over – de naam zegt het al – duurzaam ondernemen, dat nog altijd zeer goed loopt. Vier jaar later werd MVO Nederland opgericht, toen vooral als kennis- en informatiecentrum. “Het ministerie wilde dit in eerste instantie online doen, waardoor ze al snel bij mij uitkwamen. Later bleek MVO Nederland toch ook fysieke vorm te moeten hebben, met echte mensen als een soort loket. Staatssecretaris Ybema deed hier destijds baanbrekend werk.”

Vanuit DHV had Van der Molen een kort lijntje met MVO Nederland. “Hierdoor kwamen bedrijven die mvo-advies op maat wilden vaak bij ons terecht. Ik was een soort verbinder. Het was in die rol altijd een plezierige samenwerking.”

Na vele trouwe jaren maakte Van der Molen in 2017 de overstap naar zijn huidige functie als marketingmanager bij Sustainalize, dat bedrijven adviseert op het gebied van duurzaamheid. De zaken die hij bij DHV opzette, zoals de ’MVO Manager van het Jaar’-verkiezing, het jaarlijkse seminar over duurzaamheidsverslaggeving en het Nationaal Sustainability Congres, nam hij mee. “Sustainalize is volledig gericht op het onderwerp duurzaamheid en altijd partner geweest van MVO Nederland. Voor ons speelt MVO Nederland vooral een belangrijke rol in het bepalen van de trends, het zetten van de agenda, het bieden van een netwerk en acties. Dit heeft Sustainalize zeker geholpen te worden wat we nu zijn.”

EEN NETWERK NAAR DE NIEUWE ECONOMIE

Als we Van der Molen vragen waar hij de onderscheidende kracht van MVO Nederland ziet voor zijn organisatie en andere organisaties komt hij op een aantal verschillende zaken. “Uiteraard de eerder genoemde agendabepaling, maar vooral het prachtige bedrijvennetwerk dat MVO Nederland optimaal faciliteert tot innovatie en samenwerking in de nieuwe economie. Voor mijzelf vond ik de contentsamenwerking ook erg fijn: het nieuws dat MVO Nederland verspreidt deel ik regelmatig ook op duurzaam-ondernemen.nl. En vice versa gebeurde dat ook.”

EEN BLIK OP DE TOEKOMST

“Hoewel bedrijven de afgelopen jaren fantastische initiatieven hebben getoond, zijn we echter nog niet waar we als Nederland willen zijn. Er is echt een systeemverandering nodig. We moeten over onze schaduwen heenstappen en beamen dat er grondige vernieuwing nodig is. Daar past het nieuwe ondernemen heel mooi in”, zegt van der Molen. “Toekomstbestendig ondernemen in de nieuwe economie gaat wat mij betreft echt om maatschappelijke impact maken en relevant zijn. Ook op de langere termijn, door transparant te zijn en inzichtelijk te maken wat jij als bedrijf doet op het vlak van klimaatneutraliteit, circulariteit, inclusiviteit en eerlijke handelsketens.”

Van der Molen ziet de toekomst van MVO Nederland wel voor zich. “Ik kan me voorstellen dat als de nieuwe economie straks de ‘normale’ economie is, dat de beweging integreert met VNO-NCW/MKB Nederland. Zo ontstaat er één grote ondernemersvereniging. MVO Nederland is de komende jaren in ieder geval dé facilitator voor bedrijven die op weg zijn naar de naar de nieuwe economie.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van MVO Nederland