Met strategische communicatie een positieve impact maken op de maatschappij. Dat is de expertise van Fitzgerald. Het Ace-bureau organiseert daarom al ieder jaar het Fitzgerald Initiative: het kennis- en inspiratie-event dat de brug slaat tussen merken, nonprofits en NGO’s. Om de kruisbestuiving tussen deze werelden verder te stimuleren introduceert het bureau een nieuwe propositie: Purpose Programs. Deze dienst verbindt de corporate wereld, NGO’s en maatschappelijke instellingen.

Purpose Programs worden ontwikkeld voor merken die stappen maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen en op zoek zijn naar manieren om hier impact mee te maken, (nieuwe) doelgroepen te bereiken en zichtbaarheid te creëren. Binnen de dienst wordt een maatwerkstrategie ontwikkeld en een samenwerkingsproject opgezet tussen het merk en een NGO, goed doel, nonprofit of stichting om samen maatschappelijke impact te maken.

De nieuwe propositie speelt in op de trend dat bij beleidsmakers én corporates het groeiende besef ontstaat dat – na jaren van individuele pogingen – samenwerken over de gehele keten de enige manier is om écht impact te maken.

‘Deugen is voor bedrijven bijna hygiëne geworden. Samenwerken om te versnellen zie je bijvoorbeeld in de Green Deal van Timmermans. Én aan de houding van de top van het bedrijfsleven. ‘We kunnen het niet alleen’ aldus Shell, Unilever en DSM onlangs op nationale TV. Het implementeren van zo’n nieuwe coöperatieve koers is voor organisaties van zo’n omvang alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Purpose Programs helpen hierbij. Daarmee kijken we vanuit een communicatieperspectief naar impactvolle samenwerkingen en helpen die opzetten,’ aldus Dorien Kuiken, Managing Director bij Fitzgerald.

Positief effect op merkattitude

Uit een recent experiment dat is uitgevoerd in opdracht van Fitzgerald blijkt dat samenwerkingsprojecten tussen merken en NGO’s een effectief middel zijn om de merkattitude te verbeteren. In het onderzoek werd de merkattitude van respondenten gemeten, nadat ze werden blootgesteld aan verschillende marketing en PR uitingen waarin varianten van purpose marketing waren geoperationaliseerd1. Purpose partnerships bleken het grootste positieve effect op de merkattitude te hebben en werden het minst vaak als greenwashing beoordeeld.

Propositie

Binnen de Purpose Programs ondersteunt Fitzgerald bij de volgende activiteiten:

  • Selectie en koppeling aan een relevante NGO of maatschappelijke organisatie
  • Ontwikkeling van strategisch plan voor het partnership en conceptontwikkeling
  • PR strategie en executie

1In het onderzoek zijn vier groepen van 20 respondenten blootgesteld aan verschillende vormen van purpose marketing rond het fictieve bronwatermerk Drops. Groep 1 kreeg de conditie te zien waarin een tijdelijke doneer-actie werd aangekondigd om water-ecosystemen beter te beschermen (cause related marketing), groep 2 kreeg de conditie te zien waarin het merk zijn purpose propositie verder uitlegt (25% van de winst gaat naar het beschermen van water-ecosystemen), groep 3 kreeg de conditie te zien waarin het merk een samenwerkingsproject aankondigt met een goed doel om water-ecosystemen beter te beschermen (purpose partnership) en de controlegroep kreeg de conditie te zien waarin het merk de herkomst van het bronwater verder toelicht.