Ook dit jaar gaat de vakjury van de SBI Initiatief van het Jaar- verkiezing op zoek naar de allerbeste en meest impactvolle duurzame initiatieven van Nederland, op initiatief van Sustainable Brand Index ™. Deze groene vakprijs is een eerbetoon aan een uitzonderlijk duurzaam initiatief op de Nederlandse markt.  Iedereen kon in de periode van 1 december 2021 tot en met 1 februari 2022 een onderneming, een campagne, een lancering of een specifiek product nomineren. Een onafhankelijke jury heeft vervolgens beoordeeld welke van de initiatieven het beste voldoet aan de criteria die aan de prijs ten grondslag liggen. Uit de 49 ingezonden initiatieven zijn 6 finalisten overgebleven: Biologische zuivel van PLUS,  Embodied Beauty™ van Interface, Fairtrade Original koffie: op weg naar een leefbaar inkomen, Karma Kebab, RESALE, Zeeman & Het Goed en Renewaball, ’s werelds eerste circulaire tennisbal.

Over de vakprijs SBI Initiatief van het Jaar

In 2014 is de vakprijs geïntroduceerd in Zweden door SB Insight, het bedrijf achter Europa’s grootste merkenonderzoek gericht op duurzaamheid, Sustainable Brand Index. Jaarlijks wordt de prijs uitgereikt tijdens de uitreiking van de awards in Amsterdam, Stockholm, Oslo, Helsinki en Kopenhagen.
In Nederland wordt de vakprijs voor het derde jaar uitgereikt. Dit gebeurt tijdens de officiële lancering van de resultaten van het onderzoek achter Sustainable Brand Index ™ op 31 maart aanstaande tussen 15.00u-16.00u.

Doel van de SBI Initiatief van het Jaar- vakprijs

De prijs is bedoeld om duurzaamheidswerk en communicatie aan te moedigen en zichtbaar te maken, die een belangrijk verschil maken voor mens, maatschappij of het milieu in Nederland.

Nominaties zijn beoordeeld door de jury op basis van een reeks criteria

De criteria voor 2022 zijn:

  1. INNOVATIE – test het initiatief iets nieuws en/of daagt het bestaande normen binnen de branche waarin het opereert uit?
  2. ENGAGEMENT – creëert het initiatief consumentenbetrokkenheid en/of stimuleert het een duurzamer gedrag?
  3. IMPACT – heeft het initiatief het potentieel om blijvende positieve verandering teweeg te brengen?
  4. CREATIVITEIT – onderscheidt het initiatief zich door zijn creatieve uitvoering, bijv. ontwerp, branding of communicatie?

De jury bestaat uit experts binnen de branche die dagelijks met duurzaamheid, branding en/of communicatie bezig zijn.

De jury van de SBI Initiatief van het Jaar 2022 bestaat uit:

– Leontine Gast – CEO The Terrace

– Maurits Groen – Co-founder WakaWaka, Kipster, Wholy Greens en Ignite

– Roderick Mirande – Redacteur Adformatie

– Arthur Herpel –Managing Partner Heldergroen

– Ewa Skotnicki – Head of Brand Fairphone

– Annemarije Tillema – Country Director SBI NL

De Winnaar van de vakprijs SBI Initiatief van het Jaar 2022 wordt bekendgemaakt tijdens de online launch van Sustainable Brand Index 2022 op 31 maart aanstaande tussen 15u en16u. Via deze link kun je je aanmelden voor de online bekendmaking.