MVO beleid

“Doordat de meeste evenementenbureaus geen MVO beleid hebben bieden ze duurzame producten en diensten ook niet actief aan” denkt Mattheus Bleijenberg van het FairClimateFund. “Het is te vergelijken met een bakker die wel biologisch brood verkoopt, maar dat niet in de winkel heeft liggen. Alleen als de klant er speciaal om vraagt wordt het van achter gehaald.” De bureaus geven wel aan dat er meer vraag is naar duurzaamheid. Er is dus veel te verbeteren op dat gebied. Nu laten bureaus onnodig kansen van verkoop liggen.

CO₂-uitstoot
Ongeveer 10% wist te noemen wat de CO₂-uitstoot of CO₂ footprint van het bedrijf was en 6% heeft wel eens de CO₂-uitstoot van een evenement berekend. Wel gaf ruim 50% aan daar in geïnteresseerd te zijn. Door de footprint te berekenen krijgt de organisatie inzicht in haar uitstoot en de mogelijkheden om te besparen en te vergroenen. Het FairClimateFund heeft op haar website een eenvoudige calculator gebouwd om de CO₂-uitstoot van bedrijven en evenementen te berekenen. 60% gaf aan interesse te hebben om in de toekomst evenementen klimaatneutraal aan te bieden aan klanten.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 50 evenementenbureaus in Nederland, waarvan er 17 de enquête volledig hebben ingevuld.