Wanneer we het hebben over duurzaam ondernemen, denken we al snel aan het milieu. Natuurlijk is het goed om hier aan bij te dragen, maar als we kijken naar de investeringen die je doet in je bedrijf of marketing, zijn deze ook duurzaam? Je kunt duurzaamheid op verschillende zien en toepassen. Duurzaam ondernemen hoeft dus niet alleen te maken te hebben met het milieu. Is duurzaam ondernemen iets wat jij ook belangrijk vindt? Wij vertellen je namelijk hoe je dit toe kunt passen, niet alleen voor het milieu, maar ook voor je marketingactiviteiten en je personeel.

Als bedrijf bijdragen aan een beter milieu

Natuurlijk is het milieu het eerste waar we aan denken als het gaat over duurzaamheid. Daarom beginnen we met een aantal handige tips die je als bedrijf kunt gebruiken om je steentje bij te dragen aan een beter milieu. Het is erg verstandig om hier als ondernemer mee bezig te zijn. Ook je klanten zullen dit zien, en voor veel mensen wordt dit steeds belangrijker.

  • Kies voor meubels van gerecycled of duurzame materialen. 
  • Laat het kantoorpand isoleren of laat zonnepanelen plaatsen om energie te besparen.
  • Gebruik zo min mogelijk papier, vaak is dit toch niet nodig. 
  • Zet apparaten uit die niet gebruikt en let op het stroom verbruik hiervan.
  • Probeer zoveel mogelijk te kiezen voor duurzame producten. 

Duurzame marketing

Duurzaamheid kun je ook betrekken op je marketing. Want kies je er bijvoorbeeld voor om een grote advertentiecampagne op te zetten of investeer je liever in een betere positie op Google. En wat betreft je website? Je kunt een domeinnaam kopen en zelf een goedkope site laten maken die niet goed werkt, of doe je liever een investering in een goede site die meer bezoekers trekt waardoor je meer klanten krijgt? Het zijn allemaal dingen om over na te denken. Als laatst nog een tip: koop een ssl certificaat, hiermee is je website goed beveiligd.

Je personeel

Het personeel van je bedrijf is een ontzettend belangrijk onderdeel. Als je personeel zich beter voelt, zullen ze beter presteren en meer voor je bedrijf betekenen. Dit is dus ook iets om in te investeren. Vraag aan hen wat zij belangrijk vinden om zich goed te voelen en optimaal te presteren. Het is belangrijk dat je personeel zich gewaardeerd voelt. Ook een fijne werkomgeving is erg belangrijk, plaats bijvoorbeeld een aantal planten. Dit is goed voor het binnenklimaat en voor het milieu, dubbel duurzaam dus!