Linkbuilding is een onmisbaar onderdeel binnen iedere marketingstrategie. Het is dan ook met goede reden dat dit een populaire SEO-tactiek is. Maar wat houdt linkbuilding precies in? En hoe kun je ervoor zorgen dat je langdurige resultaten kunt behalen, oftewel op een duurzame manier kunt linkbuilden? In dit artikel lichten we toe waarom duurzame linkbuilding de moeite waard is voor ieder bedrijf dat de organische vindbaarheid wil vergroten.

De basis van linkbuilding

Het doel van linkbuilding is in essentie om backlinks te vergaren op externe domeinen. Dit houdt in dat andere websites naar jouw pagina’s linken. Het streven hierachter is om hogere organische posities in de zoekmachine-resultaten te behalen. Dit komt voort uit het feit dat de zoekmachine het aantal links naar jouw website meetelt als een belangrijke factor voor het bepalen van jouw ranking. Wanneer jouw website hoger in de zoekresultaten belandt, zal jouw organische vindbaarheid toenemen en zal je als gevolg jouw doelgroep makkelijker kunnen bereiken. Kortom, is linkbuilding een essentieel onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie van jouw website.

De rol van duurzaamheid binnen linkbuilding

Maar wat voor rol speelt duurzaamheid precies in dit verhaal? Duurzame linkbuilding houdt in dat er een natuurlijk linkprofiel wordt gecreëerd. Het is dus niet de bedoeling om in één keer een groot aantal links te vergaren, aangezien dit niet natuurlijk overkomt. In plaats daarvan, is het het meest effectief om verschillende soorten backlinks op een organische manier te vergaren. Hierin staat kwaliteit boven kwantiteit. Kenmerkend hieraan is dat de backlinks van kwalitatief hoogstaande websites af moeten komen die passen binnen het thema van het eigen domein.

Het vergaren van organische backlinks

Er zijn verschillende mogelijkheden om op een organische manier backlinks te vergaren. Zo kun je relevante content schrijven waar andere websites graag naar willen linken. Denk bijvoorbeeld aan boeiende resultaten van een interessant onderzoek. Ook kun je relevante content aan externe websites bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een passend gastblog. Daarnaast zijn er ook domeinen die openstaan voor een samenwerking, bijvoorbeeld door middel van een linkruil. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de kwaliteit gewaarborgd wordt.

Wil jij in de zoekpagina’s van Google stijgen met jouw bedrijf? Dan is duurzame linkbuilding een waardevolle toevoeging aan jouw marketingstrategie. Hoe meer domeinen naar jouw website linken, hoe meer de zoekmachine jou zal zien als een autoriteit en als gevolg daarvan, jouw website hoger zal plaatsen in de zoekresultaten. Ben jij klaar voor een duurzame groei?