Bedrijven die zich aanpassen aan de duurzaamheidtrend plukken daar de vruchten van. De wens, maar ook de noodzaak, om zo snel mogelijk af te stevenen op een duurzame wereld heeft een steeds grotere impact op de economie. Duurzame productie en consumptie, het hergebruik van grondstoffen en het overschakelen op hernieuwbare energiebronnen bepalen de toekomst van moderne bedrijven en organisaties.
Duurzaamheid een trendy begrip
Duurzaamheid is een begrip dat tot steeds meer geledingen van de samenleving is doorgedrongen. Het is niet meer weg te denken uit ons bestaan en een veel voorkomend onderwerp tijdens politieke debatten, in praatprogramma’s, op de werkvloer of aan de keukentafel. Ooit was er sprake van slechts een kleine groep mensen die zich zorgen maakte over de impact van het milieu op onze toekomst. Dat is de afgelopen tijd in razend tempo veranderd. Inmiddels wordt het besef dat het streven naar een duurzame wereld pure noodzaak is, massaal gedeeld. De mens kan de planeet waarop hij woont simpelweg niet onbeperkt blijven uitputten. Duurzaamheid is een trendy begrip geworden en daar plukken ook bedrijven de vruchten van. Het loont de moeite om je van je duurzame kant te laten zien. Niet alleen door in te zetten op een duurzaam bedrijfsproces, maar ook door de manier waarop een onderneming zich presenteert aan de buitenwereld. Bijvoorbeeld door middel van een bedrijfslogo in duurzame neon led verlichting, waarmee je aan de voordeur al een duurzaam visitekaartje afgeeft.
Duurzaamheid is van alle tijden
Met de huidige focus op duurzaamheid zou je bijna vergeten dat dit van alle tijden is. Door de geschiedenis heen voert duurzaamheid de boventoon. In de oude cultuur van jagers- en verzamelaars leefde de mens in verbondenheid met de natuur. Ze maakten dankbaar gebruik van de vruchten en noten die groeiden aan de bomen en planten. Gingen ze op jacht, dan toonden ze een diep gevoeld respect voor de buitgemaakte dieren. Ook vandaag zijn er nog steeds culturen, zoals sommige indianenstammen in het Amazonegebied, die in harmonie met de natuur leven. Ze maken gebruik van de natuurlijke omgeving en nemen daar niet meer uit dan nodig is om te overleven. Ze doen dat in het besef dat zij de natuurlijke rijkdom in stand moeten houden om ook in de toekomst zeker te zijn van hun bestaan. Dit staat natuurlijk haaks op het idee van economische groei dat de afgelopen eeuwen ons denken heeft bepaald. Terugkeren tot een dergelijke eenvoudige manier van leven is nu geen optie meer voor de moderne samenleving. Deze levenswijze kan echter wel een belangrijke inspiratiebron zijn voor een duurzame wereld en meer te denken in circulaire economieën waar hergebruik en recycling een belangrijke rol speelt.
Groene energie uit het verleden
In een duurzame wereld ligt de focus op groene energie. Maak je bij fossiele energie gebruik van bronnen die zoals steenkool, aardgas en olie die niet onuitputtelijk zijn, wind, water en zon zijn altijd voorhanden. Wind en water waren vroeger een belangrijk middel om molens te laten draaien. Wat later in de tijd, creëerden we ook al onze eigen ‘groene’ energie tijdens het fietsen. Dankzij een dynamo die langs het voorwiel draaide, zorgden we voor natuurlijk licht op de tweewieler. Het zijn slechts enkele voorbeelden van het gebruik van groene energie voordat deze term werd uitgevonden.
Industriële revolutie doet duurzaamheid vergeten
Eigenlijk is er in de historie van de mensheid maar een relatief korte periode geweest waarin het belang van duurzaamheid niet of nauwelijks serieus werd genomen. Dat is vooral het gevolg van de industriële revolutie en het gebruik van fossiele brandstoffen dat sindsdien in zwang raakte. De ongekende mogelijkheden die deze revolutie met zich meebracht, gaf de mens het idee dat je de natuur volledig onder controle kon hebben en er onbeperkt gebruik van kon maken. Dankzij de komst van machines werd het mogelijk om producten massaal te produceren. Dat had allerlei voordelen. Zo nam de voedselproductie toe en ontstonden er allerlei producten die het gemak van de mens dienden. Het is misschien helemaal niet zo gek dat de mens tijdens deze periode het grote geheel uit het oog verloor. Het was aanlokkelijk om steeds meer te genieten van de ongekende voordelen van de vooruitgang. Tot er een punt kwam waarin het besef ontstond dat dit niet oneindig kon doorgaan. In 1972 trok de ‘Club van Rome’ al aan de bel in het boek “The Limits of Growth”. Zij uitten hun zorgen over de vervuiling en de uitputting van natuurlijke grondstoffen.
Slim gebruikmaken van de duurzaamheidtrend
Consumenten laten vandaag de dag steeds meer blijken dat zij een voorkeur hebben voor duurzame producten die afkomstig zijn van milieubewuste bedrijven. Ondernemers die laten zien dat zij duurzaamheid serieus nemen en daar ook naar handelen, hebben daarom vaak een streepje voor. Hier is sprake van een ware cultuuromslag. Streven naar duurzaamheid is allang geen dromerig idealisme meer. Het getuigt van een realistische kijk op de wereld waarin we leven. Duurzaamheid uitstralen, dient tegenwoordig ook een economisch belang. Het is een belangrijk onderdeel geworden van de bedrijfsstrategie. Ondernemingen die bijvoorbeeld gebruikmaken van energiezuinige neon led verlichting laten zien dat ze bewust omgaan met het energieverbruik. Dat draagt bij aan een duurzaam imago.
Investeren in een bedrijfslogo
Bedrijven zijn gebaat bij een logo dat precies weergeeft waar de onderneming voor staat. Het biedt ook de mogelijkheid om te laten zien dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Wanneer dat het doel is, is het belangrijk om een logo te ontwerpen dat perfect aansluit bij het thema en de boodschap versterkt. Dit type logo’s richten zich meestal op onderwerpen als milieubewustheid, sociale verantwoordelijkheid en het welzijn van onze planeet. Symbolen als bomen en bladeren zijn prima geschikt om een boodschap gericht op duurzaamheid uit te dragen. Lettertypen die eenheid en harmonie uitstralen en het gebruik van groentinten en aardekleuren versterken dit. Een dergelijk ontwerp is vervolgens eenvoudig om te zetten in een op maat gemaakt bedrijfslogo in duurzame neon led verlichting.