Modiform timmert al geruime tijd flink aan de weg op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. Hoewel de kringloop op een paar procent na rond is bij de leverancier van gerecyclede trays en potten voor de kwekerijsector, wordt er zeker niet achterovergeleund. Om die laatste, vaak zware, stappen te maken, is de hele keten nodig. Modiform blijft dan ook voortdurend in gesprek met de kweker en kijkt nauwgezet naar de behoeften. De nieuwe duurzaamheidsmanager Desirée de la Fuente zet hierbij mede de lijnen uit. Wat zijn de ambities?

Hoewel De la Fuente, die van origine industrieel ontwerper is, in haar zakelijk leven niet direct bezig was met duurzaamheid, heeft ze er altijd wel veel affiniteit mee gehad. ‘Toen ik bij mijn laatste werkgever veel met financiële cijfers bezig was, wat ook leuk is, bedacht ik me dat duurzaamheid ook meetbaar is. Ik zie duurzaamheid als een mooie en zeer belangrijke extra eis die gesteld wordt aan de keten. Bedrijven hebben altijd al veel oog voor de producten of diensten die ze ontwikkelen, hun financiën en personeel. Hierbij is gelukkig nu ook steeds meer, terecht, aandacht voor het milieu. Ikzelf, als consument, heb invloed op het milieu, maar bedrijven kunnen een veel grotere positieve impact maken. Daar wil ik dus met mijn werk als duurzaamheidsmanager aan bijdragen.’

Missie voor 2028

De la Fuente ziet het als een uitdaging om te ontdekken hoe een bedrijf duurzaamheid in kaart brengt en uitvoert. ‘Mijn voorkeur was om bij een producent te werken. Modiform ontwerpt, produceert en verkoopt en het product komt ook weer terug. Het is interessant dat je de gehele keten in beeld krijgt. Bovendien heeft Modiform al een duidelijke strategie voor duurzaamheid. Het maakt flinke statements op dit gebied met een doelstelling tot 2025. Momenteel zijn we bezig met een missie voor 2028 en hoe we die verder invullen.’

Ze vervolgt: ‘Het mooie aan Modiform is dat er al vanaf het ontstaan van het bedrijf wordt gewerkt met gerecycled kunststof. In veel andere branches moeten ze daar nog mee beginnen. Modiform heeft al heel veel kennis hierover. Maar natuurlijk moeten wij zeker ook nog stappen maken. Mijn ambitie is om ervoor te zorgen dat niet alleen de stappen gepland worden, maar dat deze ook daadwerkelijk en tijdig gezet worden. Duurzaamheid leeft al heel erg bij Modiform en mijn collega’s, doordat we zelf recyclen en gerecycled materiaal gebruiken, maar duurzaamheid is meer dan alleen het materiaalgebruik. Dat wil ik graag laten leven onder mijn collega’s en in de keten. Voorheen werd dat niet zo uitgesproken, maar je mag best trots zijn op onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Ik heb gemerkt dat Modiform al ver is met recycling, terwijl er producenten zijn die de eerste stappen nog moeten maken.’

Ook Modiform kan en moet volgens De La Fuente nog bewegen op het gebied van duurzaamheid. ‘We zullen meerdere scenario’s voor de toekomst moeten uitwerken. Er komt wellicht wetgeving op ons af die de hele supplychain gaat veranderen. Dat is een van de grote vraagtekens. Is dat materiaal er wel allemaal in de toekomst? Voor welke prijs is dat? Dat zijn de grote kwesties die gaan spelen.’

Modiform is onderdeel van een keten en wil graag vooroplopen met verduurzaming. Samenwerking is hierbij belangrijk, vindt ook De La Fuente. Hoe betrek je de rest van de keten, en vooral de kweker, bij dit proces? ‘Modiform staat erom bekend dat we nauw samenwerken met onze klanten, onder meer de kwekers. En daar zijn we heel transparant in. We blijven dus nauw in gesprek met de kweker en zullen steeds vaker breder kijken naar zijn behoeften. Wat is je footprint? Waar is de kweker naar op zoek en wat vraagt de klant (retailer) van de kweker? Of de klant van de retailer? En waarom? Wat is de financiële en milieu-impact? We zijn er namelijk van overtuigd dat, om grote stappen te maken op het gebied van duurzaamheid, je dit alleen samen kunt doen en dat we samen moeten leren. Samen bedenken we hiervoor oplossingen. Bovendien werken we ook nauw samen met partners aan de andere kant van de keten: te weten de grondstofleveranciers.’

De meeste producten van Modiform worden gemaakt uit negentig tot honderd procent hergebruikt materiaal. Welke stappen kunnen er nog genomen worden om nog meer te verduurzamen? ‘Zoals gezegd: materiaalgebruik is heel belangrijk. De laatste paar procent, vaak bepaalde toevoegingen, zijn meestal het moeilijkst. Dat werpt bij ons de vraag op of het technisch mogelijk is, wat het gaat kosten en hoe de beschikbaarheid van gerecycled PS en PP in de toekomst is.’

Het feit dat Modiforms producten van negentig tot honderd procent gerecycled kunststof gemaakt worden, geeft aan dat er al een kringloop van hergebruik is. ‘Dit materiaal is afkomstig van derden en van onszelf. Modiform recyclet zelf PS-trays, maar in onze producten zitten bijvoorbeeld ook PS-yoghurtbekers. Momenteel is er in de Europese Commissie een EU-wetgeving in ontwikkeling: de PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), die eist dat alle verpakkingsfabrikanten bepaalde percentages recyclaat in hun producten gaan toepassen. Dit is een mooie ontwikkeling die er eveneens voor zal zorgen dat er een veel grotere vraag komt naar gerecycled plastic. Dan is het dus des te belangrijker om een closed loop te hebben. Daarnaast kijken we ook naar alternatieven, zoals meermalige producten of oplossingen met bioplastics of pulp. Wij hebben hiervoor meerdere scenario’s voor de toekomst gemaakt.’

Verschillende speerpunten

Maar een ander belangrijk element dat bekeken moet worden, is het productieproces, stelt De La Fuente. ‘Hoe kan dit efficiënter gemaakt worden? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er minder energie voor gebruikt hoeft te worden? Daar zijn denk ik nog stappen te maken en deze zijn onderdeel van de strategische plannen van het bedrijf voor de korte en de lange termijn. Daarnaast moet je de hele footprint samen met onze klanten, de kwekers, en toeleveranciers in kaart brengen en reduceren.’

De komende tijd ligt de focus qua duurzaamheid binnen Modiform op verschillende speerpunten. ‘CO2 en energiereductie en innovatie op het gebied van producten en dienstverlening. Modiform is volop bezig met het berekenen en optimaliseren van de Life Cycle Assessments (LCA) en de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Hier komen verbeterpunten en speerpunten uit naar voren. Ook hebben we een team van collega’s die zich bezighouden met businessdevelopment, innovatie, productmanagement, kwaliteit en R&D. Hieruit komen ook mooie initiatieven naar voren op het gebied van duurzaamheid.’

Auteur: Emiel te Walvaart

Dit artikel is eerder verschenen op de website van Boom in Business