Het duurzaamheidsverslag 2024 van bol staat vol resultaten en ambities: verpakkingsvrij versturen, een groeiend refurbished assortiment en stevige reducties in de eigen CO₂-uitstoot. Maar het is óók een moment van reflectie. Want hoe zorgen we ervoor dat initiatieven op het gebied van mens en milieu geen losse eilandjes blijven? En hoe maken we duurzaamheid schaalbaar in een platformmodel? Dennis van den Berg, Head of ESG bij bol, spreekt in dit artikel over de keuzes, dilemma’s en richting die het afgelopen jaar zijn gevormd — en wat dat betekent voor de jaren die volgen.

2024 was het jaar waarin bol 25 werd. Wat springt er voor jou uit?

“We hebben echt meters gemaakt op onze circulaire ambities. Refurbished artikelen staan nu tussen het nieuwe aanbod. Niet verstopt, maar op dezelfde pagina. We zijn begonnen met smartphones, laptops, tablets en smartwatches – en klanten reageren positief. Maar het belangrijkste is: het is geen test meer. Het is het begin van iets structureels.”

Tegelijk zien we in het verslag dat scope 3 – de CO₂ uitstoot van de hele keten – is gestegen. Hoe kijk je daarnaar?

“Dat is het lastige spanningsveld: onze directe uitstoot (ofwel Scope 1 & 2) is fors gedaald, 91,8% minder dan in 2018, maar de uitstoot van CO₂ in de keten is gestegen. En dat komt vooral door groei. Onze verantwoordelijkheid ligt daar waar de grootste impact zit — en dat is bij de producten die we verkopen. Daarom hebben we in 2024 stevig ingezet op data en samenwerking: met rapportagetools zoals CDP, ImpactBuying en onze Klimaathub helpen we leveranciers om inzicht te krijgen in hun uitstoot. Volgend jaar maken we de stap naar reductiedoelstellingen volgens SBTi. Dat is nodig. En natuurlijk gaan we inzetten op het groter maken van refurbished en het in de markt zetten van andere proposities die bijdragen aan verdere reductie.”

Het rapport benadrukt het belang van ‘circulair winkelen mainstream maken’. Wat betekent dat in de praktijk?

“Allereerst dat we klanten helpen om anders te kiezen. En daarnaast dat we uiteindelijk naar een meer gesloten keten bewegen en er minder grondstoffen voor nieuwe producten worden gebruikt. Refurbished is één circulair voorbeeld. Reparaties is een tweede — in 2024 zijn er 90.000 artikelen succesvol gerepareerd. Daarnaast krijgen retouren een tweede leven via BuyBay, kringloopwinkels of als Retourdeal en we bieden momenteel tweedehands boeken en games aan. We hebben afgelopen jaar meer dan een miljoen producten met ons Goede Keuze-label verkocht. Maar daar stopt het niet. We blijven onderzoeken: hoe krijgen we het voor elkaar dat duurzame alternatieven net zo logisch en aantrekkelijk zijn als nieuw?”

Dan nog even over social impact. Jullie hebben in 2024 onder andere veel aandacht besteed aan Bollebozen, een initiatief van bol om het leesplezier en de digitale vaardigheden van kinderen te vergroten en de interne programma´s gericht op meer vrouwen en meer inclusie. Klinkt goed, maar hoe diep zit dit bij bol?

“We hebben in 2024 meer dan 800.000 kinderen bereikt met Bollebozen — via taal-, lees- en digitale educatie. Dat is enorm! Bollebozen organiseert jaarlijks verschillende events rond leesplezier, vooral gefocust op kinderen die thuis niet altijd toegang hebben tot voldoende leesmateriaal. In samenwerking met organisaties zoals het Jeugdeducatiefonds, brengt Bollebozen boeken bij scholen en gezinnen die hier niet altijd de middelen voor hebben. In totaal doneerden we in 2024 ruim 441.000 kinderboeken aan kinderen in Nederland, België en Suriname.

Naast de leesvaardigheid van kinderen, zetten we ons bij Social Impact ook in voor meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. Die twee elementen gaan wat mij betreft hand in hand met elkaar: zonder diversiteit geen inclusie. Bij bol betekent inclusie dat we willen dat iedereen zich welkom en thuis voelt. Alleen in zo’n omgeving ontstaan écht gelijke kansen voor iedereen. En die insteek werpt zijn vruchten af. Zo hebben we onze Women in Product & Tech- en Women in Leadership-programma’s verder uitgebouwd om te zorgen voor een steeds betere man-vrouw verhouding. Het percentage vrouwen in leidinggevende posities groeide afgelopen jaar naar 43,4% en in Tech groeide het percentage vrouwen naar 28%. We zijn er nog niet, maar de beweging is gaande. En het belangrijkste is: het zit óók diep bij collega’s. Ze praten mee, sturen bij en dagen ons uit. Dat is wat je wilt.”

Wat zie je als de grootste uitdaging voor de komende jaren?

“Scope 3 blijft de grootste opgave. En ketentransparantie. In 2025 gaan we voor het eerst echt grootschalig met data van leveranciers rekenen. Dan begint het echte werk: samen concrete stappen zetten. En ook naar de impact op natuur gaan we dieper kijken. We moeten blijven leren, blijven verbeteren. Verduurzaming is geen KPI die je afvinkt. Het is een verantwoordelijkheid die we elke dag opnieuw serieus moeten nemen.”