De top 30 van de ASN Bank Wereldprijs 2020

Het is zover: de top 30 van de ASN Bank Wereldprijs 2020 is bekend! Dit jaar kwamen er 136 aanmeldingen binnen, daarvan zijn er 55 goedgekeurd. Uit de goedgekeurde inzendingen heeft de jury een selectie gemaakt op basis van onder andere duurzame impact, ondernemerschap, originaliteit en haalbaarheid. En dat is gelukt: dit zijn de 30 ondernemers die doorgaan naar de volgende ronde!

Klimaatbescherming

  • Avontuur Dichtbij biedt microavonturen dichtbij huis en met een kleine CO2 footprint.
  • BIO Beest verkoopt duurzame bouwmaterialen om je huis duurzaam te (ver)bouwen.
  • Climatedeal biedt je een abonnement op de isolatie van je woning.
  • DeWarmte verwarmt je huis met warmteverlies via het riool.
  • ESTI ontwikkelt een markt voor ecosysteemdiensten voor boeren wereldwijd.
  • Evan bouwt campervans om naar een volledig elektrische versie en verhuurt ze vervolgens via hun platform.
  • HonQ | no more vacancy gaat leegstand tegen met modulaire bouwmodules.
  • Natulatte helpt bedrijven aan een vegan koffiebreak met koffiecreamers en lattes op basis van havermelk.
  • RAW Paints verkoopt verf in poedervorm waar je alleen nog water aan toe hoeft te voegen. Dit scheelt  CO2 uitstoot in het transport.
  • R-Energy tovert hoogbouw om in decentrale groene energiecentrales.

Mens en samenleving

  • Fairify maakt het makkelijker om duurzame kleding te shoppen met hun duurzaamheids plugin.
  • FALAFVAL maakt falafel van groente-reststromen, opgekocht bij de lokale producent voor een eerlijke prijs.
  • Kumasi Drinks maakt eerlijke sappen en sodas van het vruchtvlees van de cacaovrucht.
  • Maison M’Elise maakt milieuvriendelijke, op maat gemaakte bruidsjurken en gelegenheidskleding.
  • QURC. biedt alternatieve hippe sneakers van niet-dierlijk materiaal: kurk!
  • SUPERNOVA ontwikkelt duurzame sportkleding voor high-impact sporters.
  • Sustainable Fashion Giftcard stimuleert de aankoop van duurzame kleding met hun cadeaukaart.
  • The Good Spice verkoopt fair trade specerijen, direct aan de consument én de tussenhandel.
  • Toontibo zet zich in voor een eerlijke, duurzame keten in Sheaboter voor de cosmetica- en voedingsindustrie.
  • Who Cares? maakt duurzame en circulaire mode voor 35+ vrouwen van maat 36 tot minimaal maat 50.

Natuur en milieu

  • BESE helpt natuurgebieden herstellen met behulp van biobased, bio-afbreekbare materialen.
  • Fairm heeft een natuurlijk alternatief voor piepschuim.
  • Fat Forest maakt duurzame verzorgingsproducten, zorgvuldig geoogst door de bewoners van het regenwoud.
  • Forest Wool maakt textiel van dennennaalden.
  • GuerillaGardeners stimuleert guerilla tuinieren en brengt zo meer groen op straat.
  • Masterpiece wil het verdienmodel van de mode-industrie veranderen en verhuurt kleding.
  • Mycelium: Natuurlijk! maakt natuurlijke verpakkingen van mycelium.
  • Pieter Pot maakt verpakkingsvrije boodschappen mogelijk.
  • Spullenbieb leent jou handige spullen voor je huis, werk en hobby’s.
  • Zsilt maakt duurzaam strandspeelgoed van 100% gerecycled plastic.

What’s next?

Op zaterdag 3 oktober worden deze 30 ondernemers tijdens een trainingsdag ondergedompeld in de wereld van businessmodellen, PR en media. Vervolgens krijgen ze tot 12 oktober de tijd om hun businessplan en begroting in te leveren, op basis waarvan de jury beslist welke ondernemingen doorgaan naar de volgende ronde. Uiteindelijk blijven zes finalisten over: zij maken kans op de titel en één van de geldprijzen.

Meer informatie over het traject van de ASN Bank Wereldprijs vind je hier. Daar zie je ook welke ondernemers afgelopen jaren in de prijzen zijn gevallen. Laurens met zijn duurzame verfmerk fairf bijvoorbeeld of Matthijs en Daan met hun kruidenthee die de Nederlandse biodiversiteit herstelt.

Share Button