De laadpaal als verdienmodel

Elektrische auto’s blijven aan populariteit winnen. Naast een duurzame investering, levert het ook een grote besparing op het brandstofverbruik op. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat een elektrische auto op tijd opgeladen moet worden. Heb jij een eigen bedrijf en wil je gasvrij zijn naar alle automobilisten? Dan is het slim om een laadpaal te plaatsen. Zo bied je je bezoekers extra service, maar daarnaast is het ook een goed verdienmodel. 

Duurzaam ondernemen

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een laadpaal te plaatsen. Dit heeft verschillende redenen. Zo is het voor een bedrijf belangrijk om een goed imago te hebben. Duurzaam ondernemen wordt een steeds groter onderdeel van dit imago. Plaats je één of misschien zelfs meerdere laadpalen? Dan laat je zien dat je waarde hecht aan het milieu en dat je verder kijkt dan alleen de winst. Steeds meer bedrijven worden zich hiervan bewust en dat verklaart het toenemende aantal laadpunten.

Regelgeving

Heeft jouw bedrijf tien of meer parkeerplaatsen? Dan is het sinds begin 2020 zelfs verplicht om op minimaal 10% van de parkeerplaatsen een laadpaal te hebben staan. Deze regel geldt nu nog alleen voor nieuwe en gerenoveerde panden, maar vanaf 2025 geldt deze ook voor bestaande gebouwen. Het goede nieuws is dat je bij het plaatsen van een laadpaal in aanmerking komt voor subsidie

Verdienmodel

We weten nu dat een laadpaal bij je bedrijf een goede stap is in duurzaam ondernemen en dat je er daarnaast mee voldoet aan de regelgeving. Maar hoe zit het nou met dat verdienmodel? Met een laadpaal kun je voor iedere kilowattuur een vergoeding vragen als iemand jouw laadpaal gebruikt om op te laden. De prijs die je daarvoor vraagt? Die heb je zelf in de hand, binnen bepaalde richtlijnen. Na het plaatsen van de laadpaal kun je deze openbaar maken, zodat hij wordt opgenomen in de verschillende apps die er zijn. 

Welk tarief?

Je vraag je nu waarschijnlijk af welk tarief je dan kunt vragen voor jouw laadpaal. Het gemiddelde tarief bij openbare laadpunten is op dit moment €0,45 per kWh. Dit is dan ook een prima bedrag om te vragen. Je kunt ervan uitgaan dat de stroom je met een zakelijk energietarief ongeveer €0,06 per kWh kost. Wil je echt een goede berekening maken van je verdienmodel? Dan kun je dat doen door een voorspelling te maken van hoeveel auto’s er bij jouw laadpaal komen opladen in een bepaalde tijd en hoeveel kWh ze dan verbruiken.

Voorbeeld: horeca

Heb je een bedrijf in de horeca? Dan kun je met een laadpaal extra service bieden. En wist je dat steeds meer mensen die elektrisch rijden specifiek zoeken naar horecagelegenheden met een laadpaal? Het is daarom slim om daar op in te spelen. Komen mensen alleen om bij te laden? Dan zullen ze vaak tijdens het wachten even naar binnenkomen voor een kopje koffie of misschien zelfs een hele lunch. 

Je ziet dit nu vooral terug bij grote ondernemingen. Zo is McDonald’s steeds meer laadpalen aan het bijplaatsen en hebben restaurants met een laadpaal zelfs een speciaal icoontje in de restaurant finders. Bij Van der Valk beschikken ze daarnaast zelfs over semi-snelladers en de Tesla supercharger. Daarmee rij je niet alleen na een overnachting met een volle accu  naar huis, maar ook al na een goede lunch. 

Share Button