Clearwings, een Nederlandse startup gevestigd op Kempen Airport, ontwikkelt retrofitoplossingen om bestaande vliegtuigen om te bouwen naar elektrische aandrijving. Deze aanpak biedt een duurzame, betaalbare en praktische oplossing voor de luchtvaartsector en versnelt de overgang naar emissievrije luchtvaart. Het team werkt aan een schaalbare oplossing die naar verwachting in 2028 de standaard kan zetten in Europa en daarbuiten.
Innovaties in retrofit-technologie
Op Kempen Airport vinden op dit moment runway-tests plaats met een volledig elektrische, omgebouwde Cessna 150. Dit is een belangrijke stap richting de geplande testvluchten in 2025. De eerste retrofitkit van Clearwings is samen met Falcon Electric Aviation ontwikkeld, een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven. Deze samenwerking bouwt voort op het oorspronkelijke studentenproject en legt de basis voor een commerciële lancering.
Subsidies en samenwerkingen
Om de ontwikkeling van de retrofitkits te versnellen, heeft Clearwings al verschillende subsidies ontvangen. Zo heeft de RVO-regeling voor energie-innovatie bijgedragen aan haalbaarheidsstudies en de ontwikkeling van batterijsystemen voor grotere vliegtuigen met maximaal 9 zitplaatsen. Ook zijn er provinciale subsidies toegekend voor circulaire batterijsystemen, waarmee batterijen na hun eerste gebruik in de luchtvaart opnieuw kunnen worden ingezet.
Daarnaast heeft het bedrijf letters of intent (LOI) ontvangen van belangrijke partners in de luchtvaartsector. Een van de eerste klanten, Kempen Airport, wil zeven vliegtuigen uit hun trainingsvloot ombouwen met de retrofitkits. Clearwings werkt ook samen met Evia Aero, een toekomstige volledig elektrische luchtvaartmaatschappij uit Bremen, Duitsland, die zich richt op regionale vluchten met elektrische vliegtuigen.
Balans en gewichtsverdeling
Bij het retrofitten van vliegtuigen zorgt Clearwings ervoor dat de gewichtsbalans zorgvuldig behouden blijft. Brandstoftanks en motoren die worden verwijderd, maken plaats voor batterijpakketten en een elektrische aandrijving met hetzelfde gewicht. Hierdoor blijft het vliegtuig stabiel en veilig. Als extra batterijcapaciteit nodig is, kunnen er eventueel enkele passagiersstoelen worden vervangen, zonder dat dit de gewichtsverdeling of stabiliteit beïnvloedt.
Focus op regionale luchtvaart
De focus van Clearwings ligt op vliegtuigen met maximaal 19 zitplaatsen, ontworpen voor korte vluchten tot 500 kilometer. Dit speelt in op de groeiende vraag naar emissievrije regionale luchtvaart en stimuleert het gebruik van de vele kleinere regionale luchthavens, naast de grote hubs.
Veilige en efficiënte batterijen
Clearwings heeft veilige batterijpakketten ontwikkeld die brandgevaar volledig uitsluiten – een belangrijke doorbraak binnen de luchtvaartsector. Deze batterijen zijn ontworpen om zelfs onder extreme omstandigheden bestand te zijn tegen oververhitting of thermal runaway. Bovendien zorgen voortdurende innovaties in batterijtechnologie ervoor dat de actieradius van elektrische vliegtuigen de komende jaren aanzienlijk zal groeien.
Toegankelijke oplossingen via as-a-service
Clearwings biedt zijn retrofitkits aan via een “as-a-service”-model, waarbij klanten een kit kunnen aanschaffen en financieren zonder grote investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Dit verlaagt de financiële drempel en maakt het mogelijk de technologie snel in gebruik te nemen. Clearwings certificeert de kits voor veelgebruikte vliegtuigmodellen, waardoor extra controles bij de installatie tot een minimum worden beperkt.
Met deze technologische vooruitgang, sterke samenwerkingen en een duidelijke visie op de toekomst speelt Clearwings een sleutelrol in de transitie naar een duurzame luchtvaartsector.
Foto: Cessna Retrofit wordt opgeladen op Kempen Airport