Na een spannende pitch day op 6 oktober mag Nijmegen zich de host van het Circular Economy BOOSTcamp 2015 noemen. In mei 2015 zal de derde editie van dit driedaagse event, waar professionals en jonge talenten samenwerken om een stad een BOOST richting circulaire economie te geven, in Nijmegen plaatsvinden. In een nek-aan-nekrace wist de ‘mooiste stad aan de Waal’ Venlo en Utrecht achter zich te laten.

Om onze sterk verstedelijkte samenleving toekomstbestendig te maken hebben we circulaire steden nodig. Dat zijn steden die geen afval meer produceren maar restproducten omzetten in nieuwe grondstoffen, met behulp van lokaal opgewekte hernieuwbare energie en met oog voor sociale cohesie. In verschillende steden bruist het van de initiatieven op het gebied van circulaire economie. Om deze initiatieven te verbinden en letterlijk een BOOST te geven vindt het Circular Economy BOOSTcamp jaarlijks plaats in een andere stad.

Na twee succesvolle edities in Almere en Amsterdam konden steden zich tot 31 augustus aanmelden voor het Circular Economy BOOSTcamp 2015. Uit de aanmeldingen zijn Nijmegen, Utrecht en Venlo geselecteerd als grootste kanshebbers. Tijdens de pitch day haalden de vertegenwoordigers van deze steden alles uit de kast om te laten zien dat hun stad een BOOST verdient. De jury (met vertegenwoordigers van de Amsterdam Economic Board, Circle Economy, De Groene Zaak, Het Groene Brein, MVO Nederland en de host van dit jaar, de gemeente Amsterdam) legde de lat hoog.

Pitches
Fred Jonker, beleidsadviseur bij de gemeente Venlo trapte krachtig af. “Venlo heeft het cradle-to-cradle principe breed omarmd – van gebiedsontwikkeling tot onderwijs – en ziet het BOOSTcamp evenement als kans om dit gedachtegoed mainstream te maken en een nieuwe impuls te geven. De gemeente kan mooie voorbeelden laten zien van de circulaire economie, zoals Greenport Venlo en de bouw van het nieuwe gemeentelijke stadskantoor.”

Teddy Vrijmoet, directeur van de Vierdaagsefeesten, gaf een sprankelend betoog: “Nijmegen wil de BOOSTcamp ’15 gebruiken om een doorbraak te realiseren voor circulaire economie in de stad. We introduceren de kernwaarden: brengen, delen en leren. Zo brengen we de uitgelezen locatie Nijmegen. We delen, want we maken de circulaire economie samen met andere organisaties, ondernemers en de burgers en bezoekers in de regio. En daarnaast zijn we als stad al heel creatief, maar willen we ook heel graag leren van het creatieve proces dat de organisatie van de BOOSTcamp teweeg brengt. We streven in 2016 naar een klimaatneutraal gebruik voor evenementen op het Eiland in de nevengeul.”

Als laatste pitcher kwam Utrecht met een sterke troef: de eerste etappe van de Tour de France die op 4 juli in Utrecht wordt gereden. “Utrecht wil de aanloop gebruiken om samen met bedrijven en andere partners zoals de Universiteit Utrecht en UMC Utrecht circulaire activiteiten in de stad te laten zien. We willen de Tour de France gebruiken om iedereen in Utrecht te laten zien dat Utrecht een mooie, gezonde en duurzame stad is”, aldus Irene ten Dam, programmamanager groene economie bij Economic Board Utrecht.

And the winner is… Nijmegen!
Guido Braam, directeur van Circle Economy, mocht namens de jury de winnaar bekend maken. “Wat een luxe om als jury te mogen kiezen uit deze drie geweldige steden. Ook al kan er maar een stad de host zijn van BOOSTcamp 2015, het is mooi om te zien hoe het bruist op alle drie de locaties. De jury heeft gekozen voor Nijmegen, vanwege de focus op het enthousiasmeren en mobiliseren van de inwoners van de stad. Wij geloven dat het tijd is voor circulaire economie om mainstream te gaan – iedereen zou ervan moeten weten. Dat kunnen we in Nijmegen waar gaan maken met het Circular Economy BOOSTcamp 2015!”

Royal HaskoningDHV heeft het initiatief genomen voor Nijmegen en samen met 4DF, Gemeente Nijmegen en ook de Zevenheuvelenloop de kandidaatstelling voorbereid.