Concrete informatie ontbreekt
Opvallend is dat de chipsmerken – zoals Smiths, Doritos, Lay’s, Kettle en Pringles – nauwelijks concrete informatie geven over de duurzaamheid van hun bedrijfsvoering. Zo blijven CO2-reductiedoelstellingen uit, zijn weinig concrete cijfers bekend over de verduurzaming van verpakkingsmateriaal en zijn de merken onduidelijk over de herkomst van de ingrediënten die zij voor hun chips gebruiken. Het is zodoende niet duidelijk of de merken milieuvriendelijk produceren en belangrijke arbeidsvoorwaarden in acht nemen.

Waar sectoren als de cacao- en koffiesector al langer investeren in het gebruik van milieugecertificeerde en fairtrade grondstoffen, speelt dit bij de chipsmerken nog een ondergeschikte rol.Toch is het hier minstens zo belangrijk. In chips zit vaak palmolie – een grondstof waarvoor tropisch bos gekapt wordt. Daarnaast zijn in het productieproces o.a. trends te zien dat arbeiders worden onderbetaald en dat landrechten worden geschonden, zo blijkt uit onderzoek van organisaties als Fairfood International. Voor palmolie bestaan duurzame varianten en alternatieven, maar het is niet duidelijk of chipsmerken deze gebruiken.

Rank a Brand geeft consumenten de mogelijkheid om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl kunnen consumenten vergelijken hoe duurzaam hun favoriete merken zijn. Ruim 850 merken zijn inmiddels beoordeeld, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken. De chipssector is ontwikkeld in het kader van het GROW project van Oxfam Novib.