Brabantia presenteert deze week haar vierde Impact Report. Het rapport laat zien hoe het Nederlandse familiebedrijf opnieuw vooruitgang heeft geboekt op weg naar haar ambitieuze doel: 100% circulair design in 2035. Met een sterke focus op duurzaamheid, design en innovaties, blijft Brabantia bouwen aan een mooiere wereld voor de volgende generaties.

Op weg naar 100% circulair design

Zes circulaire pijlers vormen de kern van de duurzaamheidsstrategie van het familiebedrijf. In 2024 zijn opnieuw belangrijke stappen gezet:

  • 99% veilig materiaalgebruik
  • 85% hernieuwbare energie, mede dankzij uitbreiding van het gebruik van groene stroom.
  • 100% schoon afvalwater
  • 93% gerecycled productieafval
  • 43% gerecycled of biobased materiaal ( +10%)
  • 83% recyclebare producten

100% Fairtrade katoen in 2025

Vanaf dit jaar zijn alle Brabantia strijkplankhoezen gemaakt van 100% Fairtrade katoen. Hiermee draagt het merk bij aan betere leef- en werkomstandigheden voor boeren wereldwijd, en aan milieuvriendelijke katoenteelt.

Cradle to Cradle®: 83% van eigen productie gecertificeerd

Brabantia investeerde ook in 2024 weer in circulair productontwerp. Inmiddels zijn meer dan 700 producten Cradle to Cradle® gecertificeerd, waarvan 206 op zilverniveau. Dit betekent dat ze voldoen aan strenge eisen op het gebied van materiaalgezondheid, circulariteit, klimaatimpact, waterbeheer en sociale rechtvaardigheid.

Van afval naar waarde: 100% gerecyclede afvalzakken

In 2025 introduceerde Brabantia de bin liners van 100% gerecycled plastic (exclusief kleurstoffen en additieven). Een grote stap in het verminderen van plastic afval, zonder in te leveren op sterkte.

Meer dan 3 miljoen bomen geplant met WeForest

Sinds 2014 werkt Brabantia samen met WeForest aan herbebossing in Ethiopië en Burkina Faso. Inmiddels zijn er meer dan 3 miljoen bomen geplant, goed voor het herstel van ruim 2.500 hectare land en het verbeteren van het levensonderhoud van duizenden gezinnen.

Duurzaamheid in het dagelijks leven

Brabantia helpt consumenten om duurzamer te leven met producten die afval scheiden, voedselverspilling tegengaan en energie besparen. In 2024 werden meer dan 17.000 reserveonderdelen verzonden, waarmee talloze producten een tweede leven kregen.