Bol.com is de meest duurzame Europese cross-border marktplaats. Dat blijkt uit de “TOP 100 Cross-Border Sustainable Marketplaces in Europe”, die Cross-Border Commerce Europe publiceerde.

Als Europese netwerk- en kennisplatform voor alle e-commerce- en omnichannelspelers die aanwezig zijn in minstens drie Europese landen, publiceert Cross-Border Commerce Europe regelmatig analyses over de prestaties van marktplaatsen. Nu lanceert het de eerste editie van de “TOP 100 Cross-Border Sustainable Marketplaces in Europe”. Daarbij worden de 100 beste internationale marktplaatsen opgelijst volgens hun EU cross-border duurzaamheidsprestaties. De studie houdt rekening met alle soorten online platformen (B2C, B2B, C2C en P2P) en omvat alle sectoren behalve reizen. Bovendien is de rangschikking gebaseerd op een score van 100 en wordt er rekening gehouden met 10 criteria:  cross-border duurzaamheidsdoelstellingen (20 punten), cross-border duurzaam bedrijfsmodel (15 punten), cross-border duurzame winkelervaring (15 punten) , duurzaamheidscertificering en -labels (10 punten), duurzaam productassortiment (10 punten), duurzame last-mile levering & transportbedrijven (10 points), partners van het merk (7,5 punten), productie en transport in het Verre Oosten (5 punten), CO2 ecologische voetafdruk (5 punten) en duurzaamheid managers (MVO) (2,5 punten).

De best scorende Europese (inclusief het Verenigd Koninkrijk) duurzame marktplaatsen zijn: bol.com (Nederland, 8ste op de internationale lijst), Leboncoin (Frankrijk, 10de), Spreadshirt (Duitsland, 11de), ASOS (het Verenigd Koninkrijk, 14de), FNAC (Frankrijk, 15de), Zalando (Duitsland, 17de), Farfetch en Lyst (het Verenigd Koninkrijk, 19de en 20ste), La Redoute (Frankrijk, 21ste), Vinted (Litouwen, 22ste) en United Wardrobe (Nederland, 24ste).

eBay verzilvert eerste plaats op internationaal niveau

Op internationaal niveau, maar nog steeds met de Europese markt als criterium, komt eBay uit de bus als winnaar, voor Redbubble (Australië) en Etsy (VS) “Het is niet verwonderlijk dat eBay de winnaar is, want sinds de start in 1995 is duurzaamheid een sleutelfactor voor deze marketplace”, verklaart Carine Moitier, oprichter van Cross-Border Commerce Europe. “Met een focus op de verkoop van tweedehands producten, is ongeveer 16% van de inkomsten van eBay naar schatting groen. Dit authentieke duurzame C2C bedrijfsmodel krijgt een maximale score van 15 op de KPI voor cross-border duurzaam bedrijfsmodel, waardoor eBay de eerste positie bereikt met een totale eRank-score van 68,9 op 100.”

Ook vermeldenswaard is de vijfde plaats voor Amazon. “Als een B2C cross-border marketplace met 53% externe verkopers, richt Amazon zich op de verkoop van nieuwe goederen, waardoor hun bedrijfsmodel onder het gemiddelde scoort”, vervolgt Carine Moitier. “Toch halen ze eRank 5 dankzij de duidelijke doelstellingen van Amazon met betrekking tot milieuvriendelijke magazijnen, elektrisch aangedreven wagenparken en duurzame materialen, producten en verpakkingen.”

Dit bericht is met toestemming overgenomen en eerder gepubliceerd op de website van Gondola