De vergaderzalen hebben er namen als De Huiskamer, De Zolder, De Droomkamer en De Keuken. Namen die al goed weergeven wat de sfeer is bij Better Meetings, een van de vele zakelijke accommodaties die de Utrechtse Heuvelrug kent: huiselijk. Ook om andere redenen is het bijzonder vergaderen, trainen of brainstormen in de bossen rond Austerlitz. Better Meetings maakt zakelijke meetings maatschappelijk verantwoord, met onder meer jongeren uit het speciaal onderwijs in de keuken en financiële steun aan ondernemende Afrikaanse vrouwen.
Hemelsbreed is het hooguit zeshonderd meter naar de campus van de KNVB in Zeist, de nationale voetbalbond. Maar ook aan de overkant van de Woudenbergseweg wordt er topsport bedreven. Zakelijke topsport. Ondernemers en managers worden er klaargestoomd voor de transitie van ‘winstgevend’ naar ‘winstgevend en impactvol’. Dat gebeurt bij Better Future, dat nauw gelieerd is aan Better Meetings.
“De oprichter van Better Future, Dave Jongeneelen, kwam uit de hr-consultancy. Toen hij in 2003 voor het eerst naar Afrika ging dacht hij er goed aan te doen een koffer met kleding mee te nemen. Een mooie gedachte, maar kleding hadden ze niet nodig. Wat ze wel nodig hadden waren opleidingen. Het zette hem aan het denken: hoe kun je tegelijkertijd leiderschap ontwikkelen en sociale impact creëren? Hij begon met leiderschapsreizen naar Gambia waar managers werden geconfronteerd met vraagstukken van lokale ondernemers”, blikt Annemarie de Jong terug naar het ontstaan. Zij is sinds 2019 CEO – en enig eigenaar – van Better Future.
Uiteenlopende activiteiten
De activiteiten aan de Woudenbergseweg 41 lopen flink uiteen, de zalenverhuur niet meegerekend. “Wij helpen leiders van bedrijven in de transitie naar de sustainable development goals van de Verenigde Naties voor 2030. Dat doen wij altijd op een inclusieve manier, zoals wij in het begin ook die andere wereld erbij haalden. Zo heeft een bedrijf in watertechniek een sociale onderneming in Afrika opgezet, WaterStarters. Daarvoor hebben wij hun management meegenomen naar Kenia. Wat betekent het als je geen toegang hebt tot water en je er elke morgen twee uur voor moet lopen?”
Ook dichter bij huis
Maar het kan ook dichter bij huis, zegt Annemarie. “Wij werken op het gebied van talentontwikkeling voor een grote Nederlandse multinational. Hun management koppelen wij aan de lokale productieplekken van het bedrijf, plekken die ze normaal nooit zouden zien.” Weer een heel ander voorbeeld is de samenwerking met een retailer die zijn staf inclusiever en diverser wil maken. “Die managers hebben wij meegenomen naar voorlopers op dit gebied die al heel inclusief en divers zijn. Wij hebben ze ook in contact gebracht met mensen in hun eigen bedrijf, van distributiecentrum tot hoofdkantoor. En dan komen de verhalen. Moeten we dan gaan recruteren op een andere manier? De teksten van onze vacatures aanpassen, de selectieprocedure veranderen?”
Zelfstandige zalenverhuurder
‘When good people meet, good things happen’ is het credo van Better Future. En van Better Meetings, dat die kreet op een andere manier in praktijk brengt. De twee ‘Betters’ zijn verwant aan elkaar. “Toen de zalenverhuur door Better Future een grote vlucht ging nemen, is het onderdeel zelfstandig verdergegaan als Better Meetings. Samen met Alfa hebben wij de twee activiteiten gesplitst”, zegt Bart Godthelp, verantwoordelijk voor Finance & Operations bij beide bedrijven. Hij is ook de vaste contactpersoon voor Alfa Salaris en Personeel, dat de loon- en personeelsadministratie bijhoudt. Een bijzondere administratie, zegt Bart. “Wij werken hier in de keuken met jongeren uit het speciaal onderwijs. Better Meetings is hun klaslokaal. Zij leren hier samen te werken en contact te maken. Die persoonlijke ontwikkeling is over een heel schooljaar goed merkbaar. Ook achter Better Meetings zitten meerdere ideële gedachten. Zo gaat een deel van de jaaromzet naar Buzz Women, dat vrouwen in India, Gambia en Georgië opleidt tot ondernemers.”
B Corp gecertificeerd
Net als Alfa zijn Better Future en Better Meetings B Corp gecertificeerd. Bij de verzelfstandiging van Better Meetings speelde Alfa Salaris en Personeel ook een rol als adviseur. Bart: “In eerste instantie waren wij hier met leiderschapsprogramma’s actief in de zakelijke dienstverlening. Maar als je als zelfstandige bv zalen gaat verhuren met de catering erbij, dan moet je ook aan de horeca-cao gaan voldoen voor alle medewerkers. Alfa Salaris en Personeel heeft ons goed geadviseerd en geholpen bij het aanpassen van alle arbeidsovereenkomsten.”
Astrid Schröduer – Spaan, Salarisadviseur bij Alfa Accountants & Adviseurs