Aebi Schmidt uit Holten is voorloper op het gebied van nieuwe businessmodellen. Dat is opvallend bij een conventioneel, van origine Zwitsers bedrijf. Van oudsher biedt Aebi Schmidt diensten en producten aan op het gebied van gladheidsbestrijding en straatreiniging. Bekend om haar hoogwaardige machines. De vraag was echter in hoeverre dit de klant volledig in zijn behoeften voorzag.

De klant wil snelle resultaten zien waarbij de kwaliteit van de machines an sich niet altijd voorop staat. Een van de aanleidingen om een nieuwe missie te bepalen; het aanbieden van servicepakketten waarbij de klant een dienst op maat verkrijgt. Maar wat drijft Aebi Schmidt om van businessmodel te veranderen als men goede resultaten realiseert?

Ondernemer in een nieuwe economie
Arjan Ester, CEO Aebi Schmidt Nederland en België, kreeg het idee om de organisatie om te vormen toen hij Marga Hoek hoorde spreken tijdens het Nationaal Sustainability Congres. Haar boek  ‘Zakendoen in de Nieuwe Economie’ schijnt een nieuw licht op zeven bestaande managementgebieden. Ester paste de waarden uit het boek onder andere toe op het businessmodel. De manier waarop hij zijn wegen zocht om delen van het nieuwe model te implementeren, zijn noemenswaardig. Met creativiteit en durf als kern. Binnen de Zwitserse bedrijfscultuur staan correctheid en stabiliteit hoog in het vaandel. Een winnende formule verander je niet zo gemakkelijk, toch kreeg Ester de goedkeuring voor de start om één innovatief project op te pakken.

Ingrediënten voor succes
Modularisatie, digitalisering en servitization zijn belangrijke ingrediënten voor Aebi Schmidt om het businessmodel om te vormen. Men zet modularisatie in door een product klantspecifiek op te bouwen uit modules (smart customization en configure to order). Hiermee kan Aebi Schmidt op een efficiënte manier specifieke klantbehoeftes invullen en produceren op moment van een definitieve klantenorder.

Daarnaast haalt Aebi Schmidt op lange termijn waarde uit het digitaliseren van diensten en producten. Ester raadt maakbedrijven aan nu al naar de mogelijkheden te gaan kijken, want (big) data kan veel belangrijke informatie leveren. Deze extra inzichten kunnen nieuwe diensten leveren en leiden tot nieuwe verdienmodellen. De extra inzichten, service en het gemak voortkomend uit die dienst, verhogen de toegevoegde waarde van Aebi Schmidt.

Frisse wind
De organisatie is sterk veranderd door de omslag van het businessmodel en veel aantrekkelijker voor jong personeel en stagiaires. Een nieuwe wind van jonge aanwas waait door het bedrijf. “Het is mooi te zien dat jonge mensen open staan voor het leren van ervaren ‘rotten in het vak’, waarbij de jonge mensen hun eigen blik hierop laten schijnen. Alles verandert met een nieuw model. Hier heb je binnen het team mensen voor nodig die zowel tijd nemen voor het creëren van draagvlak, als het kunnen doorpakken en eigen initiatief tonen”, aldus Ester.

Op naar de toekomst
Ester heeft een circulair businessmodel voor ogen, “dat heeft de toekomst”. Bijvoorbeeld remanufacturen en updaten van oudere machines, focus op de installed base. Dit hergebruikt basisgrondstoffen als kunststof en staal, maar brengt nieuwe technologie als routebegeleiding en connectiviteit naar de stand van vandaag. Volledig circulair is het bedrijf nog niet, mede door het betrekken van de volledige keten, maar vandaag is Aebi Schmidt toch al grotendeels circulair.

Arjan Ester is CEO van Aebi Schmidt uit Holten en voorzitter van de kopgroep van BOOST Smart Industry. Arjan is een visionair ondernemer en het boegbeeld in Nederland voor servitization, nieuwe circulaire businessmodellen en waardecreatie.BOOST, het onafhankelijke platform voor een slimme en schone industrie. Hier werken bedrijven, intermediairs, overheid en de onderwijsinstellingen samen aan het realiseren van een concurrerende en duurzame industrie in Oost-Nederland.