“Onze wereld verandert. Een groeiende wereldbevolking, verstedelijking en e-commerce betekenen dat de vraag naar duurzame transportoplossingen en infrastructuur zal blijven toenemen. Tegelijkertijd is klimaatverandering de uitdaging van onze generatie. Volvo Group wil de overgang naar duurzame, veilige en meer productieve transport- en infrastructuuroplossingen stimuleren en tegelijkertijd de reis naar een net-zero maatschappij maken.” (vrij vertaald van: Volvogroup.com)

Met deze opdracht kwam Angie Breugelmans, Sustainability Manager bij Volvo, bij Fynch terecht. Bij de gesprekken die wij met haar voerden zagen wij hoe duurzaamheid is doorvlochten in het DNA van Volvo. Niet alleen de producten zelf onderscheiden zich, maar ook het beleid binnen de organisatie.

Het mobiliteitsbeleid is een van de duurzaamste die wij hebben gezien met zelfs een speciale prestatiebonus wanneer een medewerkers duurzaam reizen voor hun werk. Hoe Volvo tot haar keuzes is gekomen, vroegen wij aan Angie:

Vertel eens wat over jezelf? Over jouw rol bij Volvo  en wat jij belangrijk vindt?

Ik ben opgegroeid in de VS, in een zeer auto-centrische omgeving. Toen ik ouder werd, voelde ik me uitgedaagd om meer duurzame vervoerswijzen beter te begrijpen en uiteindelijk te promoten. Gezien de wereldwijde milieucrisis is het duidelijk dat een reeks strategieën nodig is om een aanvaardbare voetafdruk in de transportsector te bereiken.  Bij Volvo Groep Nederland kreeg ik de unieke kans om te helpen onze totale voetafdruk te verkleinen, van het woon-werkverkeer van onze werknemers tot hoe we de producten op de markt brengen, en alles daartussenin. Voor mijzelf is het belangrijkste aspect van mijn werk het gevoel te hebben dat ik een verschil maak.

Hoe kijkt Volvo naar duurzaamheid?

Duurzaamheid is een van de 3 kernwaarden van Volvo naast Veiligheid en Kwaliteit. Sinds 1972 heeft Volvo een actief duurzaamheidsbeleid. We streven naar een minimale milieu impact bij de productie, het gebruik, recycling maar ook van al onze dealervestigingen.

Wat biedt Volvo haar medewerkers, naast Fynch Mobility, om ze te helpen duurzame keuzes te maken?

Begin 2023 hebben we ons nieuwe Mobiliteitsplan gelanceerd, waarin duurzaam zakelijk reizen en woon-werkverkeer op verschillende niveaus wordt aangepakt. Eén doel is het elektrificeren van ons leaseauto wagenpark tegen 2026, inclusief oplaadstations bij vestigingen en, waar mogelijk, thuis. We hebben ook beleid en financiële prikkels ingevoerd om de zakelijke kilometers te verminderen, en de lancering van de fiets-van-de-zaak. Maar het belangrijkste is dat we een nieuw tijdelijk ondersteuningspakket (TOP! vergoeding) hebben ingevoerd waarbij werknemers een extra financiële prikkel krijgen op dagen dat ze duurzaam reizen. Kort gezegd krijgen medewerkers 4 euro bruto per dag dat ze duurzaam reizen, namelijk met een elektrisch of hybride voertuig, fiets, openbaar vervoer of carpool.

Fynch Mobility is al genoemd in de vraag hierboven, hoe zijn jullie bij Fynch terecht gekomen?

Op basis van onze eigen doelstellingen gericht op vermindering van de CO2-uitstoot van zakelijke reizen en woon-werkverkeer waren we eerst op zoek naar een hulpmiddel om onze vooruitgang te volgen. Vervolgens kwam de bekendmaking van nieuwe overheidseisen om vanaf 2024 zakelijke en woon-werkkilometers te registreren (zie: Rapportageverplichting WPM). We onderzochten een paar opties, en vonden uiteindelijk dat Fynch de meeste opties bood om te voldoen aan de behoeften van ons diverse personeel, van monteurs tot managers.

Jullie hebben eerst proefgedraaid met Fynch met een kleine groep collega’s, wat waren de bevindingen?

De eerste proef van de app ging verrassend soepel! De paar kleine problemen waren allemaal snel opgelost.

Fynch Mobility heeft drie peilers:
  1. (automatische) Ritregistratie voor de aanstaande CO2 verplichting
  2. Reisdeclaraties eenvoudig en automatisch inlezen
  3. Gedragsveranderingsprogramma dat leidt tot meer duurzaam reizen

Welk van deze peilers was voor Volvo het belangrijkst en waarom?

Eigenlijk is elk van deze pijlers even belangrijk voor ons. De gegevens die de app genereert, geven ons de tools om verbeteringen door te voeren en aan onze eisen te voldoen, maar ook om de administratie voor de uitbetaling van de vergoedingen te stroomlijnen. En uiteindelijk zijn regelingen bedoeld om gedragsverandering te beïnvloeden en te stimuleren. Persoonlijke betrokkenheid is de sleutel tot effectieve verandering.

De Fynch app volgt, indien gewenst, automatisch alle reisbewegingen. Deze ritten blijven op de telefoon van de medewerker en worden niet gedeeld. Wanneer de medewerker declareert deelt hij het aantal kilometers dat is gereisd, privébewegingen kunnen wij en de werkgever niet zien. Toch zijn de meeste vragen die wij krijgen van potentiële Fynch gebruikers privacy gerelateerd. Wat zou jij tegen deze mensen willen zeggen?

Ik zou zeggen dat Fynch er alles aan doet om hun informatie te beschermen en te beveiligen, en dat de werkgever slechts een klein deel van de informatie ontvangt die nodig is voor rapporteren en betaling van vergoedingen.

Welke veranderingen verwacht je binnen de organisatie dankzij Fynch?

Ik hoop dat mijn collega’s zich meer bewust worden van de impact die hun dagelijkse keuzes hebben, en zich geïnspireerd voelen om zelfs kleine veranderingen door te voeren. Want kleine keuzes leiden tot grote veranderingen!

Wat vind je het leukst aan Fynch?

Wat ik het leukst vind aan Fynch is de flexibiliteit die het biedt. Er is voor ieder iets passends!

Wat mis je nog bij Fynch?

Bij Volvo proberen we ons bewust te zijn van hoe inclusief ons beleid en onze strategieën zijn. We hebben wat feedback gekregen van onze werkplaatsen over de naamgeving van ‘Kantoordag’ in de app, die niet echt op hen van toepassing is. Nogmaals, terugkomend op mijn punt over persoonlijke betrokkenheid, is dit een zeer relevant punt. Gelukkig is Fynch bezig hier een alternatief voor te vinden.

Tot slot, welke vraag hadden wij je echt moeten stellen, maar hebben wij niet gedaan in dit interview en wat zou jouw antwoord zijn op die vraag?

Welk deel van het implementatieproces vond je het meest uitdagend en welk advies zou je andere bedrijven geven?

Technische problemen kunnen altijd worden opgelost, maar communicatie is de sleutel om ervoor te zorgen dat verandering positief wordt gezien. Zorg dus voor voldoende aandacht en middelen voor je interne communicatiestrategie.