De afgelopen jaren heeft de auto-industrie grote veranderingen doorgemaakt. Veel automerken ontwikkelen nieuwe elektrische auto’s en optimaliseren de technologie waardoor de klantervaring in elektrische auto’s steeds aantrekkelijker wordt. Hierdoor wordt elektrisch rijden toegankelijker voor een breder publiek.

Sinds de oprichting is Volvo Cars toegewijd aan duurzaamheid en veiligheid. Ook nu in het tijdperk van elektrische auto’s wil Volvo deze voortrekkersrol behouden. Maar om aan een duurzame toekomst te werken, is er meer nodig dan uitsluitend het produceren van elektrische auto’s. Daarom heeft Volvo als doelstelling dat de onderneming in 2040 volledig klimaatneutraal opereert. Om dit te realiseren moeten ook operationele duurzaamheid en een duurzame toeleveringsketen worden gegarandeerd. De afgelopen jaren heeft Volvo stappen ondernomen om deze doelen te bereiken.

Hele keten werkt aan duurzaamheid

Er zijn veel partijen betrokken bij de productie en verkoop van een auto. Elke partij dient daarbij zijn eigen positieve impact op het milieu te realiseren. Volvo erkent deze uitdaging en wil onderdeel zijn van de grotere oplossing voor klimaatneutraal ondernemen. Daarom is het bedrijf meerdere samenwerkingen aangegaan om duurzaamheid in elk operationeel onderdeel te verbeteren. Zo werkt Volvo samen met zijn dealers aan verdere verduurzaming van hun panden en werkprocessen. Ook is Volvo een samenwerking aangegaan met Northvolt, Zweedse fabrikant en ontwikkelaar van batterijen, om o.a. batterijen voor de elektrische auto’s op een duurzame manier en op korte afstand te produceren. Verder is het merk onderdeel van de North American Charging Standard waarmee klanten vanaf 2024 hun auto’s kunnen opladen via Tesla’s superchargers. Hiermee krijgen Volvo rijders nog betere toegang tot eenvoudig opladen op het hele Noord-Amerikaanse continent dan voorheen.

In 2024 is de fabriek in Torslanda (Zweden) al omgetoverd tot Volvo’s eerste klimaatneutrale autofabriek. Dit is mogelijk door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en energie-efficiënte technologieën. Hiernaast investeerde Volvo in duurzame lichtgewichtmaterialen door een samenwerking aan te gaan met Bcomp. Verder is Volvo de eerste autofabrikant die zich heeft aangesloten bij het SteelZero-initiatief, dat zich richt op CO2-vrije staalproductie.

Duurzaam én veilig

Ook in het interieur van de auto’s en in het gebruik van grondstoffen moet aandacht worden besteed aan duurzaamheid. Zo zijn de nieuwe volledig elektrische auto’s van Volvo ledervrij, om het gebruik van dierlijke producten te verminderen. Ook is 25% van de grondstoffen van de gehele auto gerecycled, is 25% gerecycled staal en 40% gerecycled aluminium. Hiernaast is de focus op batterijtechnologie van groot belang; het verder optimaliseren van actieradius, laadsnelheid en de levensduur van de batterij. Dit alles met één belangrijk doel: het produceren van veilige en duurzame voertuigen met een lage CO2 voetafdruk. Op deze manier wordt er steeds een extra stap gezet in de richting van duurzaamheid voor mens en milieu.

EX30: Volvo met de laagste CO2 voetafdruk

De meest recente mijlpaal in Volvo’s duurzame reis is de introductie van de volledig elektrische Volvo EX30, die is ontworpen met de laagste CO2 voetafdruk van alle Volvo’s tot nu toe. Zo is er bijvoorbeeld gekozen voor één soundbar in de auto in plaats van meerdere speakers, om materiaalverbruik te verminderen en tegelijkertijd de geluidskwaliteit op een hoog niveau te houden. Ook zijn alle knoppen in het dashboard verplaatst naar de middenconsole, om materiaal te besparen. Met de EX30 breidt Volvo zijn voortdurend groeiende, volledig elektrische aanbod uit tot vier modellen. Nu de markt verder evolueert naar volledige elektrificatie, zal de Volvo EX30 helpen om in te spelen op de toenemende vraag naar volledig elektrische auto’s in een snelgroeiend segment. Om de doelstelling van 2030 te halen, kunnen we elk jaar een nieuwe volledig elektrische auto van Volvo verwachten.

“Onze nieuwe EX30 is een grote stap in de goede richting voor onze duurzaamheidsambities,” aldus Anders Kärrberg, Global Head of Sustainability. “Tegen 2025 willen we onze totale CO2-uitstoot per auto met 40% verminderen ten opzichte van 2018 door een vermindering van 50% van de totale uitlaatgassen en een vermindering van 25% van de uitstoot van onze activiteiten, grondstoffeninkoop en toeleveringsketen. Dit is allemaal onderdeel van de weg naar onze ambitie om tegen 2040 een klimaatneutraal bedrijf te zijn.”