Nederland Schoon en de Amstel Gold Race gaan de komende jaren samenwerken om een nog schoner wielerevenement neer te kunnen zetten. Het Amstel Gold Race weekend trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers naar de regio en het schoonhouden van het gebied staat bij de organisatie daarom hoog op de agenda. Amstel Gold Race en Nederland Schoon zetten tijdens het evenement verschillende middelen in om bewustwording te creëren en actie te stimuleren, door middel van duidelijke communicatie richting de deelnemers en bezoekers. Ook zullen er ‘cleanteams’ worden ingezet om de omgeving zo schoon mogelijk te houden. Uiteindelijk is het doel dat de omgeving net zo schoon is vóór het evenement, als daarna. 

De Amstel Gold Race is de laatste decennia uitgegroeid tot hét complete wielerweekend van Nederland. Aanstaande zaterdag fietsen 15.000 recreanten hun eigen Toerversie. Zondag vindt de Nederlandse wielerklassieker plaats met de start in Maastricht, een zwaar en heuvelachtig parcours door Zuid-Limburg en finish in Valkenburg.

Samen voor een zwerfafvalvrije Amstel Gold Race

“De Amstel Gold Race is meer dan alleen maar de wielerwedstrijd op zondag. Tienduizenden mensen bezoeken de regio en boeken een weekend Limburg om de Amstel Gold Race zelf te fietsen en de profs op zondag te bekijken. Naast veiligheid staat het schoonhouden van onze locaties en de regio hoog op onze prioriteitenlijst,” aldus Leo van Vliet, koersdirecteur Amstel Gold Race. ”We werken hier door middel van bewustwordingscampagnes al jaren aan, maar met het aangaan van de samenwerking met Nederland Schoon, gaan we een stap verder.’’ 

Bewustwording creëren en inspireren

Ingrid Goethart, directeur (a.i.) van Nederland Schoon, vult aan: “Ik ben verheugd dat Amstel Gold Race ‘Supporter van Schoon’ is en dat duidelijk uitdraagt. Nederland Schoon gaat de komende jaren nog intensiever samenwerken met de Amstel Gold Race organisatie om zo gezamenlijk bij te dragen aan een schoon en duurzaam evenement. We benadrukken dat het voorkomen van zwerfafval belangrijk is en hoe men daaraan kan bijdragen, onderweg en als supporter van de race. Met iconen en tekst op afvalbakken en borden langs de route, maken we duidelijk waar men het afval weg kan gooien. De cleanteams -herkenbaar aan hun t-shirts- ruimen afval op dat onverhoopt buiten de bakken terecht is gekomen. We verwachten bewustwording te creëren over het eigen gedrag en te inspireren over hoe men een bijdrage kan leveren aan een zwerfafvalvrij Amstel Gold Race weekend.”

Verantwoordelijkheid nemen voor een schone omgeving

‘’We zijn ontzettend trots en blij dat we de komende jaren gaan samenwerken met Nederland Schoon. We beseffen namelijk welke impact wij maken op de omgeving. Het is een fantastisch evenement, maar met zoveel bezoekers en fietsers ontstaat er uiteraard ook veel afval. We nemen daarom onze verantwoordelijkheid en zullen er alles aan doen om de omgeving weer brandschoon achter te laten, deze samenwerking helpt daar enorm mee,’’ aldus Thom Ligthart, Marketing Manager Amstel.

Foto: © Amstel Gold Race