Alliantie bedrijven lanceert fonds voor aanpak probleem plastic afval

Enkele tientallen bedrijven – waaronder de Nederlandse bedrijven DSM en Shell  – zijn van mening dat er een manier is om plastic afval te beëindigen en beloven serieus geld om een initiatief voor oplossingen te lanceren. De nieuwe Alliance to End Plastic Waste (AEPW), dat vandaag haar plan lanceert, heeft al een commitment van $ 1 miljard van alliantieleden en wil dat totaal op naar $ 1,5 miljard om in de komende vijf jaar aan het probleem te werken.

De oprichters van AEPW omvatten diverse bedrijven uit de zogenaamde kunststofwaardeketen.

De nieuwe alliantie probeert zichzelf te injecteren in het afvalbeheergedeelte van het probleem door ontwerpsystemen te helpen in ‘grote stedelijke gebieden waar infrastructuur ontbreekt, vooral langs rivieren die grote hoeveelheden onbeheerd plastic afval van land naar oceaan transporteren’, zei de alliantie. .

De meest problematische rivieren die bijdragen aan het plasticprobleem in de oceanen bevinden zich in Azië. Het doel is om herhaalbare programma’s en oplossingen te maken die op meerdere locaties kunnen worden toegepast, vooral in gebieden met “hoge plastic lekkage”, zei de alliantie.

Oprichtende leden van de alliantie zijn BASF, Berry Global, Braskem, Chevron Phillips Chemical Co. LLC, Clariant, Covestro, Dow, DSM, ExxonMobil, Formosa Plastics Corp. USA, Henkel, LyondellBasell, Mitsubishi Chemical Holdings, Mitsui Chemicals, Nova Chemicals, OxyChem, Procter & Gamble, Reliance Industries, Saudi Basic Industries Corp., Sasol, Suez, Shell, SCG Chemicals, Sumitomo Chemical, Total en Veolia.

Lees het engelstalige persbericht

Share Button