Albert van Roekel (Descartes): “Help consumenten bij duurzame keuzes: 3 tips”

Als retailer kun je zelf initiatieven nemen om het logistieke proces te verduurzamen, maar hoe mooi is het als je klanten hierin kunt meenemen?

Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda. Zo opende bol.com in samenwerking met Milieu Centraal een duurzame winkel en werkt Nespresso voor de bezorging van koffiecups samen met Picnic om de CO2-voetafdruk te verminderen.

Je kunt klanten ook betrekken bij duurzame keuzes. Aan de bereidheid van consumenten ligt het niet; uit recent onderzoek van Descartes blijkt dat 41 procent van hen bereid is extra te betalen voor de levering van een product via een duurzaam logistiek proces. Maar hoe bied je als retailer nou de juiste mogelijkheden waardoor consumenten duurzamere keuzes kunnen maken? Deze drie tips helpen je verder.

1. Geef inzicht in de herkomst van producten

Bijna twee derde (62%) van de consumenten vindt dat producenten en winkeliers meer inzicht moeten bieden in de herkomst van producten. Daarbij gaat het niet alleen om de plek waar het product gemaakt wordt, maar ook over de herkomst van de grondstoffen. Zo kan een mobiele telefoon dichtbij huis geproduceerd zijn, maar als de onderdelen uit China moeten komen, is de belasting van het logistieke proces op het milieu groter dan je in eerste instantie verwacht. Inzicht in de herkomst van producten en grondstoffen zorgt voor bewustwording bij consumenten en helpt hen om duurzamere keuzes te maken.

2. Bied alternatieve producten aan

Hoe maak je het de consument zo eenvoudig mogelijk om een duurzame keuze te maken? Als mensen alternatieve producten op een presenteerblaadje krijgen, vergroot je de kans dat ze daadwerkelijk kiezen voor artikelen met een lagere CO2-voetafdruk. Onderzoek van Descartes leert dat ruim de helft (52%) van de consumenten voor een alternatief product kiest als ze zien dat de impact van het leveringsproces op het milieu groot is.

3. Voorzie in milieubewuste bezorging

Ook rondom de bezorging kun je consumenten op weg helpen bij het maken van een duurzamere keuze. Bijna driekwart (71%) van de consumenten is bereid langer te wachten op een bestelling als daarmee de impact op het milieu lager is. Geef hun daarom met behulp van slimme logistieke software de mogelijkheid om te kiezen tussen een groene of een standaard bezorgmogelijkheid. Bij de groene optie staan er meerdere leveringen in dezelfde buurt gepland. Hierdoor is de impact op het milieu lager én is de bezorging goedkoper. Hierbij kan het wel zo zijn dat de consument langer moet wachten op de levering. De standaardoptie garandeert de snelste bezorging, maar daarvoor moet de pakketbezorger omrijden. Hierdoor is de milieubelasting hoger en de bezorging duurder.

Met deze drie tips help je consumenten bij het maken van duurzamere keuzes. Ook dragen ze bij aan de klanttevredenheid. Onderzoek laat immers zien dat consumenten behoefte hebben aan het maken van duurzame keuzes. Logistieke systemen kunnen daar prima op ingericht worden. Dus wacht niet langer met het verduurzamen van het logistieke proces. Dat is beter voor de consument, voor jouw bedrijf en voor onze samenleving.

Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van Twinkle

Share Button