Op donderdag 2 april 2026 wordt op het Shopping Awards Gala in Grand Hotel Huis ter Duin voor de vierde keer de speciale vakprijs voor duurzaamheid uitgereikt: de ‘DS Smith Sustainability Award.’ De DS Smith Sustainability Award is een beloning voor grootste verbeterslag op het gebied van duurzaamheid die een bedrijf het afgelopen jaar heeft gemaakt. Een ervaren jury buigt zich over de deelnemers. Behalve een kans om te winnen voorziet het deelnameproces ook in een moment van evaluatie, feedback en reflectie. Voor de DS Smith Sustainability Award kunnen bedrijven zich aanmelden op basis van een case-inzending.

In een duurzame en circulaire economie zal de rol van de retailer veranderen. De markt neemt volop stappen om te werken aan een duurzaam en eerlijk model. De DS Smith Sustainability Award is een beloning voor het bedrijf dat op dit gebied een bijzondere prestatie heeft geleverd. De award beoogt de winnaar een stimulans te geven en de markt te stimuleren om goed voorbeeld te volgen.

Een inzending kan op allerlei gebieden betrekking hebben: van logistiek en verpakkingen tot duurzaam productaanbod en circulariteit. Heb jij een case waarmee je bijdraagt aan een duurzamere e-commercewereld?

Wie kan deelnemen?

De deelnemers:

  • Hebben in 2025 een verbetering doorgevoerd met met betrekking tot duurzaamheid;
  • Zijn een Nederlandse rechtspersoon;
  • Zijn een B2C/B2B onderneming;
  • Zijn een Nederlandse rechtspersoon;

Criteria

Het gaat bij de DS Smith Sustainability Award om een project of initiatief waar duurzaamheid centraal stond. Hoe is het project tot stand gekomen, welke doelstellingen waren er gesteld en welke resultaten zijn hiermee behaald. 

  • Relatieve duurzame impact; hoe groot is de verbeterslag binnen de mogelijkheden van het bedrijf?
  • Innovatie; hoe vernieuwend is het project?
  • Implementatie; hoe is het project geïmplementeerd? Is het effectief?
  • Leiderschap; in hoeverre zijn anderen meegenomen in de verduurzaming (bijvoorbeeld leveranciers, medewerkers, concullega’s of consumenten)?
  • Een inzending op allerlei gebieden betrekking kan hebben: van logistiek en verpakkingen tot duurzaam productaanbod en van energiebesparing tot circulariteit en alles wat daar tussen valt.

Deelnemers wordt gevraagd een motivatie (maximaal 1.000 woorden en daarnaast optioneel voorzien van een soundbite) in te dienen. Hierin kunnen deelnemers kort en krachtig formuleren welke (digitale) stappen zij het afgelopen jaar hebben gezet en kunnen zij motiveren waarom zij deze vakprijs verdienen. De motivatie moet worden voorzien van een relevante inhoudelijke en cijfermatige onderbouwing. Deze motivatie kan tot uiterlijk 30 januari 2026 ingediend worden. 

Op basis van de ingezonden motivaties komt de jury in een jurybijeenkomst tot 3 genomineerden.

De genomineerden worden uitgenodigd voor een Q&A sessie met de vakjury. Voorafgaand aan deze sessie met de jury ontvangen genomineerden een aantal specifieke aanvullende vragen van de vakjury.

Meer informatie over de procedure vind je in het deelnamereglement.

Vakjury

De vakjury wordt nog samengesteld maar in ieder geval zullen Folkert van der Molen (Van der Molen EIS) en Remko Berkhout (DS Smith) daar deel van uit maken.

 

 

Bron: Shopping Awards