De genomineerden voor de ‘ABN AMRO Sustainable Retail Award’ editie 2025-2026 zijn bekend! De vakjury heeft drie retailers geselecteerd die duurzaamheid op inspirerende, vernieuwende en impactvolle wijze hebben verankerd in hun organisatie. Dit jaar maken Appel & Ei, Dille & Kamille en HEMA kans op de titel.
Welke retailer zet de toon in duurzame retail?
De ABN AMRO Sustainable Retail Award is een vakprijs voor retailers die laten zien dat duurzaamheid meer is dan een trend. Het gaat om geloofwaardige initiatieven, intrinsieke motivatie en structurele impact.
De jury beoordeelde inzendingen dit jaar op vier criteria:
- Vooroplopen in duurzame vernieuwing – innovatieve ideeën, technologieën of werkwijzen die de sector vooruithelpen.
- Meetbare impact – aantoonbare resultaten op het gebied van o.a. CO₂-reductie, circulariteit en ketenverantwoordelijkheid.
- Integratie in bedrijfsvoering – duurzaamheid als kernonderdeel van strategie, processen en besluitvorming.
- Klantbetrokkenheid en voorbeeldfunctie – klanten inspireren én een voorbeeld zijn voor de sector.
De genomineerden voor 2025-2026
Appel & Ei is een circulair modern Retailconcept met 22 winkels waar tweedehands fashion en accessoires een nieuw leven krijgt. Ingebrachte kleding door klanten wordt zorgvuldig geselecteerd en geprijsd en na verkoop delen we de opbrengst. Door deze combinatie van commercialiteit en duurzaamheid bouwen we een aan sustainable sterk netwerk voor de lange termijn. ‘Duurzaamheid… daar moet je niet over praten, maar doen,’ aldus oprichtster Arda Palm. Ons doel: “tweedehands mode de nieuwe standaard maken”. Dat doen we door het winkelen bij Appel & Ei niet alleen duurzaam, maar ook aantrekkelijk, inspirerend en toegankelijk te maken.
Dille & Kamille: in 1974 opende de eerste winkel van Dille & Kamille haar deuren in een werfkelder aan de Oudegracht in Utrecht. Al sinds oprichter Freek Kamerling in 1974 de eerste winkel opende, is duurzaamheid een kernwaarde van Dille & Kamille. Dat zie je terug in ons assortiment: tijdloos design, natuurlijke materialen, ambacht, kwaliteit en zo min mogelijk plastic of verpakkingen. We kiezen voor biologische ingrediënten, eerlijke prijzen en werken nauw samen met onze leveranciers. Ook ons transport verduurzamen we stap voor stap: hybride en straks elektrische vrachtwagens, fietskoeriers en zo min mogelijk luchtvracht. Onze winkels vestigen we in karakteristieke panden die we duurzaam verbouwen, met hout van FSC- of PEFC-keurmerk en meubilair gemaakt door sociale werkplaatsen. Duurzaamheid is voor ons geen trend, maar al 50 jaar onze tweede natuur.
HEMA staat voor een beter alledaags leven in een mooiere wereld. Dat is de leidende missie achter onze keuzes – voor klanten, medewerkers, partners en het milieu. Omdat we het grootste deel van ons assortiment zelf ontwerpen, richten we ons op producten van goede kwaliteit die langer meegaat. Want spullen die je minder vaak hoeft te vervangen, maar kan hergebruiken, door kan geven of weer in kan leveren, zijn beter voor het milieu én voor je portemonnee. Denk aan onze meegroeiromper, die meerdere maten meegaat door de dubbele rij knopen, of de groeispurtbroek. De navulbare persoonlijke verzorging, en de hervulbare lipstickhouder die je elk seizoen kunt vullen met een nieuwe lipstick. We zetten ons in voor het verminderen van onze CO2-uitstoot, het versterken van de positie van werknemers in de keten en het ontwikkelen van circulaire producten. Samen met medewerkers en partners bouwen we aan een toekomst waarin we niet alleen duurzame dingen doen, maar waar we van HEMA een duurzaam bedrijf maken.
Juryoordeel
De jury benadrukt dat alle drie de genomineerden inspirerende voorbeelden zijn van hoe duurzaamheid concreet en tastbaar kan worden gemaakt: in de keten, op de winkelvloer én richting de klant. Elk op hun eigen schaal en vanuit hun eigen kracht laten zij zien hoe duurzaam ondernemen vandaag al de toekomst van retail vormgeeft.
Wij bedanken de vakjury voor hun inzet en deskundigheid bij de beoordeling van de inzendingen:
- ABN AMRO – Henk Hofstede, Sectorbanker Retail
- Buckaroo – Robert van Haersma Buma, Head of Omnichannel
- DHL – Marleen Van Doornum-Nelemans, Sr. Sustainability Manager
- GSES – Kelly Ruigrok, Founder & CEO
- Kringloopwarenhuis Het Goed – Elles Kempers, Commercieel Directeur
- Ekoplaza – Steven IJzerman, Kwaliteitsmanager
- Q&A Retail – Celine Jaakke-Suijkerbuijk, Retail Insights Consultant
- Fairtrade Nederland – Jenna Heysters, Sr. Marketing & Communications Manager
Bekendmaking winnaar
De winnaar van de ‘ABN AMRO Sustainable Retail Award’ 2025 wordt bekendgemaakt op 6 november tijdens het ABN AMRO Retailer of the Year Gala.
Bron: Retailer of The Year-awards
