In 2026 en 2027 verandert het fiscale speelveld voor zakelijke mobiliteit aanzienlijk. Zo stijgt de bijtelling voor elektrische auto’s naar 22 procent en wordt de motorrijtuigenbelasting verhoogd van 25 procent naar 70 procent van het voltarief. Omdat elektrische auto’s doorgaans duurder zijn in aanschaf, leidt dit tot een hogere belastingdruk dan bij vergelijkbare brandstofauto’s. Hierdoor wordt elektrisch rijden duurder voor de leaserijder. De vraag is dan ook of de populariteit van elektrische auto’s onder leaserijders standhoudt. Zij waren juist de aanjagers van de groei in elektrische nieuwverkopen.
Voor werkgevers neemt de druk toe om te kiezen voor elektrische leaseauto’s. Niet alleen vanwege de duurzaamheidsdoelen en daaraan gekoppelde CO₂-reductie, zeker bij grotere bedrijven die onder de Europese CSRD-regelgeving vallen, maar ook vanwege nieuwe fiscale maatregelen. Zo wordt momenteel een heffing uitgewerkt voor leaseauto’s met een verbrandingsmotor die ook privé worden gereden, de pseudo-eindheffing. Deze kosten komen voor rekening van de werkgever en kunnen fors oplopen. Werkgevers zullen steeds nadrukkelijker sturen op elektrische auto’s als standaard, gedreven door zowel kostenoverwegingen als duurzaamheidsdoelen.
De hogere kosten voor werknemers en de lagere kosten voor werkgevers kunnen de komende jaren tussen hen spanningen veroorzaken bij de keuze voor het type leaseauto. Zeker in een krappe arbeidsmarkt, waarin secundaire arbeidsvoorwaarden steeds zwaarder wegen, is het de vraag wie uiteindelijk aan het langste eind trekt.
Het mobiliteitsbudget biedt mogelijk uitkomst. Werknemers krijgen hiermee de vrijheid om hun vervoer zelf te organiseren zonder bijtelling, terwijl werkgevers niet worden belast met de pseudo-eindheffing. Dit kan aantrekkelijk zijn voor wie liever geen (nieuwe) elektrische leaseauto rijdt. Tegelijkertijd zet een brede overstap naar mobiliteitsbudgetten de zakelijke autoleasemarkt onder druk. Terwijl deze markt juist een sleutelrol speelt in de verjonging en verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. De ambitie van de overheid om het wagenpark te verduurzamen is duidelijk, maar de gekozen fiscale route kan averechts uitpakken.
Erik Slaaf, sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking

