Steeds meer bedrijven investeren in een elektrisch wagenpark. Dit wordt niet alleen gestimuleerd door wet- en regelgeving, maar ook door ambities op het gebied van duurzaamheid en kostenbesparing. Toch loopt de realiteit soms achter: door netcongestie is het uitbreiden van de laadinfrastructuur niet altijd mogelijk. Het stroomnet kan de stijgende vraag naar vermogen vaak niet aan. Volgens netbeheerders kan het nog 5 tot 10 jaar duren voordat dit structureel is opgelost.
De kosten van wachten
Bedrijven die hun elektrificatieplannen uitstellen vanwege netcongestie, lopen aanzienlijke kosten mis. Niet alleen blijven zij afhankelijk van fossiele brandstoffen met fluctuerende prijzen, maar ze missen ook belangrijke subsidies en belastingvoordelen. Bovendien worden de BPMK-voorschriften (Besluit personenauto’s en bestelauto’s milieuzones) steeds strenger, waardoor uitstellen kostbaarder wordt dan investeren in slimme oplossingen.
Wat kun je doen als het net vol is?
Bedrijven die verplicht of vrijwillig willen elektrificeren, hebben in de praktijk wél extra laadvermogen nodig — terwijl het stroomnet die ruimte (nog) niet kan bieden. Gelukkig bestaan er oplossingen waarmee je ook bij beperkte netcapaciteit verder kunt. Denk aan het slimmer inzetten van bestaande aansluitingen, het verplaatsen van verbruik of het tijdelijk opslaan van energie. Met de juiste aanpak zijn laadvoorzieningen in veel gevallen alsnog realiseerbaar.
Praktijkvoorbeelden uit de markt
Verschillende bedrijven hebben al succesvol slimme laadoplossingen geïmplementeerd. Een logistieke dienstverlener in Rotterdam combineerde bijvoorbeeld bestaande zonnepanelen met batterijopslag en smart charging, waardoor 40 elektrische bestelwagens konden worden opgeladen zonder netuitbreiding. Een productiebedjif in Noord-Brabant gebruikte nachttarieven en energiemanagement om overdag te kunnen laden tijdens productiepieken. Deze voorbeelden tonen aan dat creatieve combinaties van technologieën vaak kosteneffectiever zijn dan wachten op netuitbreiding.
Technische oplossingen
Om toch voldoende laadcapaciteit te realiseren zijn er verschillende technieken beschikbaar:
- Smart Charging / Dynamic Load Shifting
Door slim te laden op dalmomenten in het verbruik, kan de piekbelasting worden beperkt en blijft het totale verbruik binnen de grenzen van de aansluiting. - Energy Management Systemen (EMS)
Een EMS stemt het laadproces af op het beschikbare vermogen en andere verbruikers. Dit voorkomt pieken én maakt laadsturing mogelijk op basis van prioriteit of planning. - Energieopslagsystemen (batterijen)
Energie wordt opgeslagen wanneer er ruimte op het net is, en later gebruikt tijdens piekmomenten. Dit verlaagt de directe netbelasting. - Solar Charging
Door laadinfrastructuur te koppelen aan zonnepanelen wordt lokaal opgewekte stroom direct benut. Dit vermindert de afhankelijkheid van het net en verhoogt de duurzaamheid.
Financiële voordelen van slimme oplossingen
Hoewel slimme laadoplossingen een initiële investering vereisen, bieden ze vaak snelle terugverdientijden. Energieopslagsystemen kunnen bijvoorbeeld profiteren van piek- en daltarieven, waardoor energiekosten met 20-30% kunnen dalen. Smart charging vermindert niet alleen de netbelasting, maar optimaliseert ook het gebruik van eigen opgewekte zonne-energie. Daarnaast blijven bedrijven die nu investeren in slimme technologie gevrijwaard van toekomstige netcongestiekosten en kunnen zij profiteren van huidige subsidieregelingen zoals de ISDE (Investeringssubsidie Duurzame Energie).
Voorbereid op de toekomst
Naast tijdelijke oplossingen is het verstandig om ook te investeren in een infrastructuur die voorbereid is op verdere elektrificatie. Slimme ontwerpen, schaalbare systemen en integratie met opwek of opslag maken het mogelijk om vandaag al te beginnen — zonder later opnieuw te moeten investeren.
Laadvermogen gegarandeerd, ondanks netcongestie
Hoewel het stroomnet beperkt is, is het in veel gevallen toch mogelijk om voldoende vermogen voor laadinfra te garanderen. Door slimme technologie, tijdelijke voorzieningen en energiemanagement te combineren, kunnen bedrijven blijven laden binnen de grenzen van hun aansluiting. Dit voorkomt stilstand en zorgt dat elektrificatieplannen gewoon door kunnen gaan.
Meer weten?
Er zijn gespecialiseerde partijen die helpen bij het realiseren van laadvoorzieningen in een volle netomgeving. Denk aan het combineren van techniek, vermogensanalyse, netkennis en beheer. Een voorbeeld daarvan vind je op de website van Joulz.

