Volgens “Sustainable Signals: Corporates 2025” is het potentieel voor waardecreatie de belangrijkste reden waarom bedrijven duurzaamheidsinitiatieven nastreven. Het nieuwe rapport van het Institute for Sustainable Investing van Morgan Stanley is gebaseerd op een enquête onder duurzaamheidsbeslissers bij meer dan 300 bedrijven wereldwijd, zowel beursgenoteerde als private bedrijven met een omzet van meer dan $ 100 miljoen, uitgevoerd in maart en april 2025.
Gevraagd naar de invloed van duurzaamheid op hun bedrijfsstrategie op de lange termijn, gaf 88% van de respondenten aan dat duurzaamheid primair (53%) of gedeeltelijk (35%) een kans is om waarde te creëren, een stijging van drie procentpunten ten opzichte van de enquête van het Institute uit 2024.
“De gegevens suggereren dat duurzaamheid centraal blijft staan in het creëren van waarde op de lange termijn”, aldus Jessica Alsford, Chief Sustainability Officer en voorzitter van het Institute for Sustainable Investing bij Morgan Stanley. “Bedrijven wereldwijd melden een afstemming tussen bedrijfsstrategieën en duurzaamheidsprioriteiten bij het opbouwen van veerkrachtige, toekomstbestendige bedrijven.”
De perceptie van duurzaamheid verschilt per regio en sector. Vergeleken met 2024 rapporteerden Noord-Amerikaanse en Europese respondenten een grotere stijging in de waargenomen waardecreatie, met respectievelijk negen en tien punten. Bedrijven in de regio Azië-Pacific verschoven met acht punten naar de waarde van duurzaamheid in risicomanagement. Respondenten in sectoren zoals nutsbedrijven, basisconsumptiegoederen, vastgoed, materialen en financiële dienstverlening neigen meer naar duurzaamheid voor waardecreatie, terwijl andere sectoren (zoals informatietechnologie, industrie, energie en communicatie) duurzaamheid eerder zien als een manier om zowel waarde te creëren als risico’s te beperken.
Behoeften en rendementen op het gebied van duurzaamheidsinvesteringen
Twee derde (65%) van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat ze aan de verwachtingen ten aanzien van hun duurzaamheidsstrategie voldoen of deze overtreffen, tegenover 59% in 2024. De grootste hindernis bij het realiseren of implementeren van duurzaamheidsstrategieën is de hoge investeringsbehoefte. Wereldwijd plaatste 24% van de bedrijven hoge investeringsniveaus in hun top drie van belemmeringen, gevolgd door politieke onzekerheden en uitdagingen bij het begrijpen van hun huidige duurzaamheidsprestaties.
Hoewel investeringen in duurzaamheid kunnen concurreren met andere prioriteiten voor kapitaalallocatie, geven bedrijven aan dat hun rendement op deze investeringen kwantificeerbaar is. Meer dan 80% kan het rendement op investeringen meten voor duurzaamheidsgerelateerde kapitaal- en bedrijfsuitgaven, evenals voor onderzoek en ontwikkeling, net als voor andere investeringen.
Impact van klimaatgerelateerde gebeurtenissen op bedrijven
Zevenenvijftig procent van de bedrijven meldde een impact op hun activiteiten in het afgelopen jaar door klimaatgerelateerde gebeurtenissen, waarbij bedrijven in Azië-Pacific een veel hogere incidentie (73%) aangaven.
Extreme hitte was de meest voorkomende gebeurtenis, opgemerkt door 55% van degenen die enige impact ondervonden. Hogere operationele kosten zijn de meest voorkomende manier waarop bedrijven worden getroffen (54%), gevolgd door verstoringen voor werknemers en omzetverlies.
Meer dan twee derde van de respondenten is van mening dat de fysieke en transitierisico’s van het klimaat de komende vijf jaar een impact kunnen hebben op de vraag, de kosten, de investeringsbehoeften en de relaties met investeerders. Deze zorgen zijn met name het grootst in Noord-Amerika. Bedrijven bereiden zich voor op deze uitdagingen: meer dan 80% voelt zich zeer of enigszins voorbereid om de veerkracht te vergroten.
Bron: Morgan Stanley

