MVO is ondernemen
De laatste beursdag, woensdag 15 september, stond helemaal in het teken van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Op die dag organiseerde Deli XL, samen met Schuttelaar & Partners en Boomerang Publishing het MVO-seminar ‘Het Ondernemen centraal’. Tijdens het seminar sprak trendwatcher Justien Marseille over de huidige en vooral toekomstige trends in duurzaamheid. Vertelde Geert Burema, chef-kok bij Restaurant Merkelbach in Amsterdam over eerlijkheid en aandacht in zijn keuken. Ook speelde horecaondernemer Vincent Kroon van Viqh wijnbar in Haarlem open kaart over wat duurzaamheid hem als ondernemer nu daadwerkelijk brengt.

Bewust bezig
Een koe, varken, wortel en aardbei wachtten de beursbezoekers woensdagochtend vroeg op. Zij waren in kostuum gehesen om onze bezoekers een aantal vragen te stellen over het thema duurzaamheid. Zij vroegen bezoekers van Deli XL onder andere of zij bewust bezig zijn duurzame producten of gerechten te serveren. 60% van de bezoekers gaf aan dat zij dit actief doet en 17% geeft aan er enigszins mee bezig te zijn. Duurzaamheid blijkt dus inmiddels behoorlijk ingeburgerd voor de klanten van Deli XL, die voornamelijk aangeven bij kruidenierswaren en AGF regelmatig te kiezen voor een duurzame versie.

Vervolgstappen
De groothandel ziet duurzaam ondernemen als een belangrijk speerpunt in haar beleid en breidt haar huidige assortiment met inmiddels 1.000 verantwoorde producten dan ook continue uit. Wel lieten beursbezoekers weten dat ze graag een nog betere informatievoorziening willen over duurzame producten en alternatieven. Deli XL onderkent het belang van dit punt en zal deze informatie steeds vaker via haar website en in de webwinkel beschikbaar maken.